İnternet haberciliğinin kronik sorunları

İnternet gazeteciliği hakkında bilgi edinmek isteyen fakat doyurucu bilgiye ulaşmakta zorlanan ciddi bir kesim olduğunu düşünüyorum. Bu kesim içinde iletişim fakültesi öğrencilerinin ya da yeni mezunların önemli bir yere sahip olduğunu söylemem yanlış olmaz.

Genç iletişimcilerin çoğu yeni arayışlar içinde. Çünkü medya sektöründe istihdam edilmeleri gün geçtikçe zorlaşıyor. Türkiye'de medya, her zaman inişli çıkışlı bir yapıya sahip oldu. Anlık gelişmelerden, siyasi krizlerden çok çabuk etkilenen bir noktada yer alan medya, iş garantisinin olmadığı en popüler sektör.

Medyadaki riskli durumu gözlemleyen ve farklı şeyler yapmanın yollarını arayan genç iletişimciler, içlerindeki girişimcilik ruhu ile sıfırdan bir şeyler üretmek için tüm gücünü harcamaya hazırlar. Bir dönem ben de o gençlerden biriydim. Üniversiteden mezun olduğumda "geleneksel medyaya alternatif olarak hangi alanlara geçebilirim, ne tür projeler üretebilirim?" sorusunun cevabını uzunca bir süre araştırdım. Gelecek vaat eden bir mecra olan internet dünyası, beni sürekli çekiyordu. Fakat tereddütlerim de vardı. Birçok fırsatın yanı sıra önemli sorunları da bünyesinde barındıran internette tutulabilir, kaliteli projelere imza atmak büyük emek gerektiren bir işti.

Tüm riskleri göze alarak bu mecrada yer almayı kafama koymuştum. Üniversite son sınıftayken aldığım "İnternet Gazeteciliği" dersi ile internet haberciliğine daha da ısınmaya başlamıştım. Kendimi her gün internet haberciliği ile ilgili araştırmalar yaparken buldum. İncelediğim haber sitelerinin haddi hesabı yoktu. Haber sitelerini domain isimleri, yazılımları, kategorileri, haber içerikleri, künyeleri, haberleri yayınlama hızı gibi kriterler doğrultusunda kendi süzgecimden geçirmeye başladım. Sonraki aşamalarda haber sitesi yazılımı yapan firmalar ve kişiler ile iletişime geçtim, fiyat aldım.

Amacım internet haberciliği alanında kendimi daha donanımlı hale getirerek sıfırdan, kendi yayın politakalarım doğrultusunda bir haber sitesi kurmaktı. İnternet haberciliği hakkında yol gösterici bilgilerin yetersiz olması benim için ciddi bir sıkıntıydı.

İşin püf noktalarını bilenler de daha fazla haber sitesi ile rekabet etmek istemediğinden dolayı paylaşımda bulunmuyorlardı. Uzun zamandır yaptığım araştırmalarımda internetteki online habercilik ile alakalı çoğu bilginin tekrar içeriklerden oluştuğu ve fayda sağlamaktan uzak bir yapıda olduğunu anladım.

 İdeallerinizden vazgeçmeyin!

Buna rağmen kendi ideallerimden vazgeçmedim ve internet haberciliğinde uzun zaman tek başıma mücadele ederek GazeteKüçükçekmece'yi kurdum. Şu aşamada tam istediği gibi olmasa da daha da iyi olacağına inancım tam. Ne olursa olsun siz de projelerinizden ve ideallerinizden asla vazgeçmeyin. "Yapamam, başarısız olurum" diye düşünmeyin. Doğan her yeni gün, yeni bir umuttur. Planlı bir şekilde çalışırsanız ve sabırlı olursanız iyi bir noktaya erişmeniz hayal değil. Farklı sürprizlerle karşılaşabilirsiniz.

Bu yazımda sizlere online habercilik konusundaki gözlemlerim doğrultusunda internet gazeteciliğinin gün geçtikçe daha sorunlu bir yapıya doğru gittiğine dikkat çekmeyi amaçladım. Bu alanda yatırım yapmak isteyen ve proje üretmek isteyenlere adımlarını sağlam atmalarını öneriyorum.

Türkiye'deki internet gazeteciliği hakkında yaptığım araştırmalardan genel olarak şu sonuçlara vardım:

*Haber sitelerinin içeriklerinin aynı olması

*Haberin temel özelliklerinden uzaklaşılması

*Başlıkların ve fotoğrafların özensiz seçilmesi

*Haber sitesi manşetlerinin itinasız hazırlanması

*Magazinin ve sosyal medyanın kurtarıcı olarak görülmesi

*Hala künye ve iletişim bilgileri olmayan haber sitelerinin sayısının çok olması

*Gazetecilik ile alakası olmayan kişilerce yapılması

*Kopya içerikten vazgeçilememesi

*Foto galerilerin müstehcen fotoğraflardan oluşması

*Güncellenme periyodunun seyrek olması

*Haber üretmekte yetersiz olunması

*Nitelikli personel eksikliği

*Home office şeklinde faaliyet gösterilmesi

*Köşe yazarı sayısının fazla olması

*Sloganların iddialı olması

*Haber dilinin öznellikten kurtulamaması

*Okur yorumlarının dikkate alınmaması

*Okur odaklı yayıncılıktan uzaklaşılması

*İnternet medyasındaki iletişimin zayıf olması

*İnternet medyası derneklerinin pasif olması

*İnternet haberciliği ile ilgili eğitimlerin yetersiz olması

*İnternet haberciliğinin bilgi kirliliğine çok açık bir yapıda olması

*Haber sitelerinin sosyal medyadaki içerikleri kesin doğruymuş gibi kabul etmesi





İnternet haberciliğinin kronik sorunları İnternet haberciliğinin kronik sorunları Reviewed by Medya İstasyonu on Perşembe, Haziran 13, 2013 Rating: 5

1 yorum:

  1. Merhaba. İnternet gazetesi açmak istiyorum. Yurtdışı ajanslardanda haberler alıcam. Mesela BBC den aldığım bi haberi görüntüsüyle beraber koysam, telif olıyormu. Eğer telif oluyorsa bu ajanslardan abonelik alıp mı yapmak gerekiyor. Birde bu işi Türkiye de resmiyete döküp, resmi gazeteci olup, basın kartı çıkartabiliyormuyuz. Şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil

Blogger tarafından desteklenmektedir.