Düşük bütçe ile e-ticaret sitesi kurmak ve satış yapmak (Örnekli)

E-ticaret sitesi kurmak istiyorum, internetten ürün satmak istiyorum diyen girişimcilerin birçoğu nereden ve nasıl başlayacağını bilemiyor. E-ticaret yapmanın hala çok ciddi maliyetler gerektirdiğini  düşünüyorlar.

Şunu bilmekte fayda var: Başlangıçta öyle çok büyük bir bütçeye ihtiyaç yok. İnternetten satış yapmayı düşündüğünüz ürün odağında minimum maliyetler ile e-ticarete başlayabilirsiniz. İşi kuralına göre yaparsanız hem güvenilir hem de sürdürülebilir ekonomik bir e-ticaret sitesi ile yeni müşterilere ulaşabilir, satışlarınızı artırabilirsiniz.

Bu yazıda düşük bütçe ile güvenilir bir e-ticaret sitesi kurmak ve satışların sürdürülebilirliğini artırmak için izlenmesi gereken yollar hakkında gerçek deneyimlere dayalı, başarılı olmuş örnekler vereceğim.

Hazır e-ticaret yazılımlarının fiyatları oldukça yüksek. Başlangıç aşamasında bu maliyetleri karşılayabilmek zor. Hazır, profesyonel bir e-ticaret yazılımı yerine daha makul çözümlerle bir e-ticaret sitesi başlatılabilir. Bu aşamada Wordpress e-ticaret teması + Woocommerce işinizi rahatlıkla görecektir.

Böylece e-ticaret yazılımına vereceğiniz binlerce lira (Birçoğunun ücretlendirmesi yıllıktır. Her yıl binlerce lira ödemek durumunda olursunuz.) ile satacağınız ürünler, toptan alabilir, reklam bütçesi ayırabilir, kurumsal kimliğinizi oluşturabilir ve diğer gereklilikleri yerine getirebilirsiniz.

E-ticarette başarılı olmak isteyen girişimcilere her zaman şunu tavsiye ediyorum: Kime hangi ürünleri satacağınızı iyi analiz edin. XML bayilik ile, dropshipping yöntemi ile büyük e-ticaret sitelerini taklit ederek onlarca kategorisi olan siteler açarak Türkiye'de e-ticaretten para kazanmak çok zor.

Hepsiburada, N11, GittiGidiyor vb. birçok büyük portal gibi her kategoride ürün listelenen birçok e-ticaret sitesi var. Peki, satış yapabiliyorlar mı? Hayır. Bu durum hem boşa zaman kaybı hem de para kaybı. Oysa dikey e-ticaret yapılsa müşteri kazanıp satış yapmak çok daha kolay olacak.

Yatay e-ticaretten uzak durmak gerekiyor. Rekabet çok yüksek, çok ciddi ve büyük rakipler var. Aradan sıyrılmak, dikkat çekmek, güven kazanmak ve satış yapmak çok zor. Bunun yerine belli bir alana ya da ürünlere yönelmek çok daha avantajlı.

E-ticaret yapmayı hobi olarak görmek yerine ciddi bir iş olarak sahiplenmek ve sürekli gelişmeye odaklanmak lazım. Açtığınız e-ticaret sitesi emek harcamadan, üzerinde çalışmadan kendi kendine satış yapamaz. Site oturana kadar çaba harcamanız gerekir. Bu işe zaman ayırmanız, pes etmemeniz, yeniliklere ve dışarıdan desteklere açık olmanız, araştırmacı olmanız gerekiyor.


Düşük bütçe ile açılmış ve başarılı olmuş bir e-ticaret sitesi örneği

Bundan yaklaşık 2 yıl önce girişimciliğe, e-ticarete yeni başlayan birinden e-posta almıştım. Blog yazılarımı okumuş ve kendisine danışmanlık konusunda destek olabileceğimi düşünerek benimle iletişime geçmek istemiş. Benden temel SEO, içerik yazımı ve dijital PR konularında danışmanlık talebinde bulundu.

Kendisi uzun zamandır el emeği olan tasarım takıların (küpe, kolye) satışını yapmak için bütçesi doğrultusunda ekonomik bir mecra arayışındaymış. Çeşitli platformlarda satış yapma deneyimleri (Letgo, Sahibinden, Dolap, Gardrops vb.) olmuş ancak sürdürülebilir olmamış. Bir e-ticaret sitesi açmayı düşünmüş. Çeşitli e-ticaret yazılımı firmalarından fiyat teklifleri almış, fiyatlar çok yüksek gelince de vazgeçmiş. Daha ekonomik çözüm yollarına yönelmiş ve içerik yönetim sistemi Wordpress'te karar kılmış. Themeforest'ten 60 dolara bir Wordpress e-ticaret teması almış. Kendi bilgileri dahilinde gerekli temel eklentileri ve Woocommerce kurulumu yapmış. Ödeme alt yapısı olarak da Shopier kullanmayı tercih etmiş. Bunun kurulumunu da internetten edindiği bilgiler ışığında yapmış.

Ürün fotoğraflarını evinde home ofis olarak düzenlediği odada kendi hazırladığı arka planlarda akıllı telefonu ile çekmeye başlamış. Böylece her fotoğraf ile hem doğal, hem profesyonel hem de site genelinde bir bütünlük yakalamayı başarmış. Çekimlerini incelediğimde oldukça başarılı bulmuştum. Kendisiyle görüştüğümde sitede birkaç ürün vardı. Blog sayfası kısmını yeni oluşturmuştu. Birlikte neler yapabileceğimizi konuştuk ve bir iş planı belirledik.

Google Search Console ve Google Analytics yapılandırması tamamdı, sosyal medya hesapları da mevcuttu.

O yaptığı ürünlerin fotoğrafları çekmeye devam etti. Ürün açıklamalarını, ürün başlıklarını birlikte belirledik. Ürünler her gün düzenli olarak ürün açıklama metinleri ile birlikte siteye eklenmeye başladı. 30-40 kadar farklı ürün mevcuttu.

Blog sayfası için bir içerik takvimi oluşturdum. Haftada 1-3 adet okuyuculara faydalı olabilecek nitelikli yazılar hazırladım ve eklemeye başladık. SEO eklentisi olarak Yoast SEO tercih ettik.
İlk başlarda ziyaretçi yoktu ancak çalışmaya başladıktan 1 ay kadar sonra gerek blog yazılarının etkisiyle gerek sosyal medya gerekse de doğal SEO ile birlikte yavaş yavaş yükselmeye başladı. Günlük 10-15 kişi girmeye başlamıştı. Henüz satış yoktu.

Umutsuzluğa kapılmadı, çalışmalara devam ettik. Çalışmaya başlamamızın üzerinden 2-2,5 ay geçmişti. Ziyaretçi sayısı günlük tekil olarak 50-60 kişiye ulaşmıştı ve ürünleri beğenenlerden ilk satışlar da gelmeye başladı. 1 haftada giren ziyaretçi sayısı ortalama 300-350 kişiydi. Haftalık sipariş sayısı 7-8 civarıydı.

Sosyal medya paylaşımlarının etkisiyle sitenin ziyaretçi sayısı günlük ortalama 100-120'yi sipariş sayısı da haftalık 20-25'i görmeye başladı. Site niche bir alanda olduğu için hedef kitle de belliydi. Binlerce ziyaretçi yerine az ama ona hızlı para kazandırabilecek ziyaretçileri çekmeye odaklanmıştık. Instagram sayfasında da aktif olmaya başladı. Düşük bütçeler ile reklamlar verdi. Birkaç influencer kişi ile iletişime geçildi, ürün gönderildi.

Yapılan tanıtımlar ve reklam sonucu organik takipçiler gelmeye başladı. Facebook ve Pinterest paylaşımlarıyla da siteye trafik akışı başlamıştı. Günlük tekil kullanıcı sayısı 150'nin altına düşmüyordu. Hızlı ve ücretsiz kargo, özenli paketleme, dönemsel kampanyalar sayesinde müşteri kitlesi oturmaya başlamıştı. Google Search Console verilerini de incelediğimizde organik aramaların artış kaydettiğini gördük. Backlink çalışması olarak toplamda 10-30 haber sitesinde belli aralıklarla tanıtım yazısı yayınlattık. Yazılar haber formatında yazıldı, tek link içerdi. Aynı yazı kullanılmadı farklı metinler hazırlandı. Böylece doğallık da sağlandı. Dijital PR kapsamında marka bilinirliği olsun diye basın bülteni dağıtımı çalışması yürütüldü.

Wordpress'in SEO konusundaki avantajı ve sabırlı ilerlemek mevye vermeye başlamıştı. Aylık satış rakamları 150'nin altına inmiyordu. Bu onun için ciddi ve getirisi yüksek bir rakamdı. Ürünlerden memnun olan müşteriler arasında tekrar alışveriş yapanlar vardı. Gelen yorumlar, mutlu müşterilerin yönlendirmesi ile yeni ziyaretçiler de gelmeye başlamıştı. Niche bir alan olduğundan dolayı hedef anahtar kelimelerde rekabet çok düşüktü bu yüzden Google'da yapılan aramalarda ilk sayfada listelenmek zor olmadı. Bu da organik trafik açısından çok büyük bir avantajdı.

Girişimci arkadaş e-ticaret ile ilgili hedefine ulaşmıştı. Sevdiği ürünleri tasarlıyor, el emeği üretiyor ve kendi sitesinde satışa sunuyordu. Hedef kitlesini müşteri olarak değil dostları olarak görüyordu. Her gün yeni ürünler listelemeyi alışkanlık haline getirmişti. Kısaca sevdiği işi yapıyordu ve bu onu hem maddi hem de manevi olarak tatmin ediyordu. Kendi iş modelini geliştirebildiği için şanslı ve mutluydu. Niche bir alanda ilerlediğinden dolayı büyümek gibi bir kaygısı olmadı.

Hedeflerinizi iyi belirlerseniz imkanlarınız dahilinde her şekilde başarılı olabilirsiniz. Öyle e-ticaret siteleri var binlerce liralık e-ticaret yazılımı ile açılmış ancak satış yapamıyor. Satış yapamayan online mağaza ayakta durur mu? Taklit etmeyin, genel kategorilerden uzak durun, ne satacağınızı, kime satacağınızı, nasıl satacağınızı iyi bilin. Gerisi gelecek.

Kendi e-ticaret sitesini kurmak isteyenlere öneriler

Bütçenizi belirleyin.

Satacağınız ürünü belirleyin.

Ürün dışarıdan temin edilecek bir ürün ise toptancı bağlantılarınızı kurun.

Kendiniz üreteceksiniz gerekli malzemeleri ve araç-gereçleri temin edin.

Eviniz müsaitse bir odasını home ofis olarak yapılandırın.

Hedef kitle analizi yapın.

Rakip analizi yapın.

Hangi platformu kullanacağınızı belirleyin (Wordpress, e-ticaret yazılımı, open cart yazılımlar vb.)

Mobil uyumlu ve responsive e-ticaret alt yapısı kullanın.

Ödeme alt yapısı, sanal pos belirleyin.

Kullanacağınız logoyu hazırlayın ya da hazırlatın.

Kurumsal kimlik ürünlerini (Ürün kutusu, kartvizit, kaşe vb.) hazırlayın.

Hedef anahtar kelimelerinizi analiz edin.

Temel SEO ayarlarını yapın. (Site başlığı, açıklama, anahtar kelimeler, SEO eklentisi kurulumu, site haritası oluşturma, Google Analytics, Google Search Console yapılandırması, SEO uyumlu içerik üretimi, SEO uyumlu ürün açıklamaları vb.)

Blog kısmı oluşturun. Düzenli olarak kaliteli içerikler paylaşın. Profesyonel içerik üreticileri ile çalışın.

SEO konusunda bilgili değilseniz SEO danışmanı ile çalışmayı tercih edin. Doğal SEO yöntemlerinden şaşmayın.

Basın bülteni dağıtımı servisleri ile çalışın. Haber değeri taşıyabilecek basın bültenlerini belli aralıklarla online medyaya gönderin.

Sosyal medya hesaplarını oluşturun. (Instagram, Facebook ve Pinterest tavsiye ediyorum.)

Sosyal medya reklamlarını mutlaka kullanın, düşük bütçe ile başlayın. (Örneğin günlük 10 TL'lik bütçe ile 1-2 ürün satabiliyorsanız çok iyi olur. Niche ürünlerde bunu yapabilirsiniz. Hayal değil.)

Ürün açıklama metinlerini reklamdan uzak profesyonel bir şekilde hazırlayın.

Ürün görsellerinin kaliteli olmasına ve farklı açılar içermesine dikkat edin.

Ücretsiz kargo hizmeti sunun. Ücretsiz kargo her tüketici için caziptir. Ekstra kargo ücreti ödemek birçoğumuzun hoşuna gitmiyor.

Satacağınız ürünün fiyatını iyi belirleyin. Sizi kurtaracak ve müşterileri korkutmayacak şekilde olmalı.

Stok yönetimini iyi yapın. En çok satılan ürünlerin listesini oluşturun ve bu doğrultuda yeni ürünler ekleyin.

Özenli paketleme yapın. Zaman zaman siparişlerin yanında ufak hediyeler de gönderin.

Siparişleri kargoya verdikten sonra müşteriyi bilgilendirin.

Kargonun durumunu ilgili kargonun mobil uygulaması üzerinden takip edin.

Size gelen mailleri, sosyal medya mesajlarını zamanında cevaplayın.

Memnun müşterilerden gelen geri bildirimleri sosyal medya sayfalarınızda, web sitenizin bir alanında mutlaka paylaşın.


Düşük bütçe ile e-ticaret sitesi kurmak ve satış yapmak (Örnekli) Düşük bütçe ile e-ticaret sitesi kurmak ve satış yapmak (Örnekli) Reviewed by Medya İstasyonu on Pazar, Mayıs 03, 2020 Rating: 5

2 yorum:

  1. Yazıyı, çerçevesini ve anlatmak istediğini yormadan veren tavrını sevdim Engin. Kaldı ki Twitter profilimde de paylaştım. Bu blogu okumayı gerçekten seviyorum. 👊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, değerli yorumun için teşekkürler Çağrı Mustafa Alkan. Konuşuyormuş gibi, sohbet ediyormuş gibi yazmaktan daha çok keyif alıyorum. Her şey SEO demek değil :) Samiyetin için ayrıca teşekkürler. İletişimde kalalım. Sağlıklı ve sevgi dolu günler diliyorum.

      Sil

Blogger tarafından desteklenmektedir.