3 adımda dijital pazarlama nasıl yapılır? Kolay dijital pazarlama rehberi


Dijital pazarlama nasıl yapılır? Dijital pazarlama son yıllarda birçok markanın ve kişinin en çok ilgilendiği konulardan biri. Satışlarını artırmak, daha fazla potansiyel müşteriye ulaşmak, marka bilinirliğini artırmak isteyenler dijital pazarlama çalışmaları konusunda destek alarak ya da kendi dijital pazarlama uzmanı ekibi kurarak bu işi yürütmeye çalışıyor.

Dijital pazarlama teknikleri konusunda çalışmalar yürüten birçok kişi ve ajans olmasına rağmen bu çalışmalar için bir bütçe ayıramayan, nasıl yapılacağını hiç bilmeyen çok büyük bir kesimin de olduğunu unutmamak gerekiyor. 

Bu yazıda djital pazarlamaya başlamak isteyenler için kolay uygulanabilir bilgiler ve önerilere yer vereceğim. Amacım küçük ve orta ölçekli her işletmenin dijital pazarlama çalışmalarını temel hatlarıyla yapabilecek düzeye gelmesi.

Dijital pazarlama nedir? Klasik tanımlamalarda bulunmayacağım. Markanızı, ürün ve hizmetlerinizi tanıtmak, yeni müşterilere ulaşmak ve satışlarınızı artırmak için internet ve teknolojinin yardımıyla yapacağınız tüm çalışmalardır.

 Dijital pazarlama araçları nelerdir?

Dijital pazarlama kapsamında en yaygın yapılan çalışmalar ise şunlar: 

Web sitesi oluşturmak: SEO uyumlu, her cihazda kusursuz görüntülenen, ferah web sitesi oluşturmak. Logo, slogan, renk uyumu ve kategori sayfalarını oluşturup altını doldurmak. Kaliteli web sitesi içerikleri hazırlamak...

İçerik pazarlaması (Kaliteli içerikler ile web sitesine trafik çekmek, ürün ve hizmetler ile ilgilenebilecek kitleye ulaşmak. Sosyal medya paylaşımları için de geçerli.) 

Online PR: Marka, ürün ve hizmetlerin online medyada görünürlüğünü artırmak. Bu kapsamda yapılan en yaygın çalışma online basın bülteni dağııtımı oluyor. Sponsorlu içerik çalışmaları da oldukça yaygın.

Arama motoru optimizasyonu (SEO): Web sitesinin hedef anahtar kelimelerde ilk sıralarda yer alması, organik ziyaretçi çekebilmesi, satış odaklı ziyaret alabilmesi kapsamında yapılan çalışmalar. İçinde yine içerik, backlink alımı, uyumlu bir tema kullanılması, web sitesinin hızlı açılması için gerekli optimizasyonların yapılması, mobil cihazlardan da sorunsuz görüntülenmesi vb. çalışmalar...

E-posta pazarlaması: Kampanya ve yeni ürünler-hizmetler ile ilgili belli dönemlerde toplu e-mail gönderimi. E-posta pazarlama kapsamında ihtiyaç duyulan e-mail şablonları da ücretsiz olarak mevcut.

Sosyal medya pazarlaması ve Arama motoru reklamcılığı: Organik takipçi için Instagram reklam verme, Facebook reklam verme, YouTube reklam verme, arama motoru reklamcılığı (Google Adwords reklamları)

Medya satın alma: Banner reklam, sponsorlu içerik reklamı, video reklam, Influencer aracılığıyla reklam çalışmaları...

Dijital pazarlama çalışmalarında başarılı olmak için yukarıda sıraladığım alanlarda eş zamanlı çalışmaların yürütülmesi gerekiyor. Ben hepsine yetişemem, bütçem de elvermiyor diyorsanız daha az kapsamı çalışmalar ile de verim alabilirsiniz. 

Mesela sadece Instagram üzerinden pazarlama yaparak satış ve organik takipçilerini artıran birçok irili ufaklı marka var. Şunu unutmayın: Ne kadar fazla kanal o kadar fazla trafik, müşteri ve satış demek...

Dijital Pazarlama Örnekleri

Dijital pazarlama örnekleri kapsamında bir iş modeli üzerinden giderek izleyeceğiniz yol hakkında bilgi vermeye başlıyorum. Bu örnekte web sitesi, Google Benim İşletmem ve Instagram ile dijital pazarlama nasıl yapabileceğinizi genel hatlarıyla anlatacağım. Diğer dijital pazarlama kanallarına bir başka yazıda değineceğim.

Hadi başlayalım...

İşiniz: İstanbul Küçükçekmece'de ara sokakta küçük bir atölyesi olan ve ağırlıklı olarak bebek odası takımı, bebek yatak, bebek gardırop, bebek beşiği gibi parçalar üreten mobilya ustasısınız. Hali hazırda bir müşteri kitleniz var ancak yeterli değil ve siz Küçükçekmece'de ve komşu ilçelerden daha fazla kişiye ulaşmak, daha fazla sipariş almak istiyorsunuz. Hedeflerinize ulaşmak için işinizi internet aracılığıyla pazarlayabileceğinizi zaten biliyorsunuz ancak şimdiye kadar hiçbir girişimde bulunmadınız. Nereden başlayacaksınız?

1- Web sitesi oluşturuyoruz: Öncelikle sizin mobilya atölyenizin internette görünür olması için bir web sitesi oluşturacağız. Web sitesini sizin internetteki dijital dükkanız gibi düşünün. Web sitesi için bir alan adı, hosting ve tema ihtiyacınız olacak. Bunlar konusunda bir web tasarım uzmanı ya da çevrenizde bu işi bilenlerden yardım alabilirsiniz. Deneme yanılma yöntemiyle ve vaktiniz de varsa kendiniz de yapabilirsiniz. Eskisi kadar zor bir ve karışık değil. Ayrıca çok da ucuz bir şekilde harika web siteleri oluşturulabiliyor. Bu konuda bolca video, yazı ve görsel kaynak da mevcut. Wordpress web sitesi tavsiye ederim.

Atölyenizin örnek ismi "Umut Mobilya Tasarım" olsun. Alan adımızı umutmobilyatasarim.com gibi alabileceğimiz gibi ürettiğimiz ana ürünler ile ilgilenen kitlenin daha kolay dikkatini çekmek için bebekodasitasarim, ozelbebekodasi.com,bebekodasitakimi.com, istanbulbebekodasitakimi.com, ucuzbebekodasitakimi.com gibi satış ve sipariş odaklı isimler olması daha da faydalı olacak. Bu tür alan adları aynı zamanda verdiğiniz hizmeti de kapsadığı için Google üzerinden yapılan aramalarda daha fazla görüntülenmek için önemli ve yararlı olacaktır. Tabi alacağınız alan adı önceden bir başkası tarafından sahiplenilmiş olabilir. Türeterek işinize uygun bir alan adı bulabilirsiniz. 

Bir alan adı aldık ve sitesini kurdurduk diyelim. Web sitesinde olmazsa olmaz bazı sayfalar vardır. Bunlar: Hakkımızda, Vizyon, Misyon, Referanslar, Galeri, İletişim sayfalarıdır. İşimiz, tasarımlarımız hakkında bilgiler için sitemizin içeriğini mümkün olduğunca kaliteli bir şekilde doldurmaya başlayacağız. Hakkımızda sayfası oluşturup işletme ve yapılan iş hakkında bilgilere yer vereceğiz. Tasarımlar sayfası oluşturup yapılan tasarım örneklerine ait görselleri ekleyeceğiz. İletişim sayfasından atölye adresi, telefon, mail, sosyal medya hesapları gibi bilgileri paylaşacağız. İşçilik maliyetleri değişken olduğu için sabit fiyat her zaman mümkün olmayabilir ancak fiyatı belli ürünler fiyatsız olanlara göre daha çok dikkat çeker. Fiyatlandırma bilgilerinin görünmesini isterseniz tasarımlara yönelik fiyatların yer aldığı bir sayfa olması iyi olacaktır. 

Web sitemizde bir blog sayfası oluşturup bebek odası takımları, bebek mobilyası seçimi, bebek mobilyası temizliği ve bakımı, bebek odası takımı fiyatları vb. başlıklarda içerikler hazırlamak çok yararlı olacaktır. Bu tür içeriklerle dikkat çekebilir, Google üzerinden de bebek odası takımı ve diğer parçaları almak isteyenlerin dikkatini çekebilirsiniz. Tabi bu hemen olacak bir şey değil. Sitenin biraz oturması gerekiyor. Bunun için birkaç aya ihtiyacınız olacak. Sıfırdan yayın hayatına başlayan bir sitenin ortalama 6 ayda bir noktaya gelmesi mümkün olabilir. İlk aşamada web sitemiz tamam diyelim. Sitemiz yayında, iletişim bilgileri de doğru ve eksiksiz. Google'da site adresini yazdığımızda da sorunsuz bir şekilde görüntüleyebiliyoruz. Dijital dükkanımız açık demektir. Site adresini yeni kartvizitlere de ekleyebilirsiniz. Gelelim ikinci aşamaya...

2- Sosyal medya hesapları oluşturma: Sizinle aynı işi yapanların en çok müşteri kazandığı sosyal medya mecrası neresi? Cevabını aslında biliyorsunuz. Tabiki Instagram... O halde siz de Instagram'da mutlaka yer almalısınız. Instagram günümüzde en etkili dijital pazarlama alanıdır. Görsele dayalı iş modelleri için harika etkileşim ve yeni müşteriler açısından bulunmaz bir nimettir. 

Instagram sayfasını oluşturup biyografi kısmı açıklama, web sitesi linki, logo ekleme vb. alanları eksiksiz dolduracaksınız. Instagram sayfasında düzenli olarak yapılan ve teslim edilen tasarımlar ile ilgili görseller paylaşmanız çok çok önemli. Görsellerin kalitesine çok dikkat edin. Net olmayan görselleri kesinlikle paylaşmayın. Paylaşım yaparken de açıklama kısmında birkaç cümlelik metin, ilgili etiket kelimeleri kullanmalısınız. 

Örneğin: #bebekodasitakimi #ucuzbebekodasi #bebekbesigimodelleri #bebekdolabi #bebekodasimodelleri #bebekyatagi #bebekodasitasarimlari vb. çeşitlenebilir. Bu etiket kelimeleri bebek odası ve diğer parçalar ile ilgilenenlerin sizin sayfanıza da göz atmasını kolaylaştıracaktır. Kullanacağınız etiketleri çeşitlendirebilirsiniz. Deneme yanılma yöntemi ile sizin için en çok etkileşim sunan etiketleri belirleyebilirsiniz. Size tavsiyem işiniz ile en alakalı etiketleri kullanmanız. Böylece ürünleriniz ile ilgilenebilecek kitlenin daha kolay ve hızlı bir şekilde dikkatini çekebilirsiniz. Hesabınızı kişisel hesaptan işletme hesabına geçirmek daha detaylı analiz imkanı sağladığı için paylaştığınız her gönderinin, yaptığınız her reklam çalışmasının sonuçlarını ölçümleyebilirsiniz.

Instagram'da reklam vererek hedef kitleye ulaşmak da çok kolay. Düşük bütçeler ile size yakın lokasyondaki kişilerin göreceği ve size ulaşabileceği reklamlar verebilirsiniz. Gönderi reklamları, hikaye reklamları vererek etkileşiminizi üst düzeyde tutmanız mümkün. Instagram'da reklam vermek zor bir işlem değil. Gerek Instagram üzerinden gerekse de Facebook üzerinden reklam verebilirsiniz.

Reklamlarınızda cinsiyet, yaş, ilgi alanı, lokasyon gibi kriterleri doğru seçerek maksimum fayda alabilirsiniz. Aynı şekilde Facebook hesabı da oluşturabilir ve Facebook reklamları verebilirsiniz. Instagram görsel odaklı olduğundan dolayı mobilya tasarımları, giyim, moda, aksesuar vb. alanlarda çok daha yüksek geri dönüş almayı sağlıyor. Örneğin vereceğiniz reklamda yaş olarak 22-45, cinsiyet kadın, ilçe olarak Küçükçekmece, Avcılar, Bakırköy, Başakşehir vb. ilgi alanı olarak mobilya, anne bebek, internetten alışveriş gibi ürününüz ile alakalı olabilecek alanları belirleyebilirsiniz. İlk başta düşük bütçe ile başlayarak sonuçları gözlemleyebilirsiniz. Örneğin günlük 30 TL bütçe ile sadece Küçükçekmece'de yaşayan kadın kitleye yönelik 5-10 günlük bir reklam çalışması yapabilirsiniz. Bu süre zarfında reklamlarınızın kaç kişiye eriştiği, kaç kişinin bilgi almak için size DM, mail gönderdiği ya da telefon ettiği, kaç kişinin web sitenizi ziyaret ettiği ve kaç sipariş aldığınızı ölçümleyerek reklam geri dönüşünü bizzat görmek mümkün. Günümüzde birçok işletme ana dijital pazarlama kanalı olarak Instagram'a yoğunlaşmış durumda.

3- Google Benim İşletmem hesabı oluşturma: Google üzerinden organik trafik almak, sizin atölyenize yakın konumdaki müşterilerin dikkatini çekmek, yerel arama motoru optimizasyonu (Yerel SEO) için son derece etkili ve ücretsiz bir hizmet olan Google Benim İşletmem Hesabı ile bebek mobilyaları arayışındaki kitleye çok daha hızlı ulaşabilirsiniz. Günümüzde akıllı telefon kullananların büyük kısmında konum kısmı açık olduğu için yapılan aramalarda yerel sonuçlar ön planda gösteriliyor. Örneğin Google'da Küçükçekmece bebek odası takımı diye arama yapan birinin akıllı telefonunda konum servisi de açıksa haritalar sekmesi önüne çıkıyor ve burada Küçükçekmece ve civarında en yakın mağaza, atölye ya da üretim yerini görebiliyor. Google Benim İşletmem hesabında da birçok bilgi eksiksiz doldurulduğunda çok etkili geri dönüşler almak mümkün oluyor. Müşteriler bu Google My Business üzerinden sizin işletmenizin adres bilgilerine, telefonuna, web sitenize erişebilir. Fotoğraflar eklediyseniz işletmenizin nasıl bir yer olduğuna dair bilgi sahibi olabilir. Sizden alışveriş yaptıysa ya da hizmet aldıysa deneyimini yorum olarak belirtebilir. Bundan dolayı mutlaka Google My Business hesabı oluşturmaya özen göstermelisiniz. Bu hizmeti ücret karşılığı sunan da olsa kayıt oluşturmak çok basittir. 

Bonus: Faaliyet gösterdiğiniz ilçede yerel gazete, haber sitesi, radyo, dergi varsa bu mecralarda haber olarak yer alarak online görünürlüğünüzü (Dijital PR çalışması) artırabilirsiniz. Bu aynı zamanda markalaşmanız için de etkili bir adım olacaktır.

Bu yazımda 3 adımda kolay uygulanabilir bir dijital pazarlama örneğinden bahsettim. Yerel işletmeler için bu 3 aşama son derece faydalı olacaktır. Birçok dijital pazarlama kanalı olsa da sınırlı bütçe ve zamandan dolayı hepsini eş zamanı yapamayabilirsiniz. Birkaç tanesine hakim olmanız hiç pazarlama yapmayanlara oranla çok daha hızlı yol olmanızı sağlar. Yazıda da belirttiğim gibi tüm dijital pazarlama çalışmasını sadece Instagram üzerinden yürüten ve harika geri dönüş alan işletmeler var. İşi kuralına göre yaparsanız, aceleci olmazsanız, az da olsa bütçe ayırabilirsiniz siz de çok daha iyi yerlere gelebilirsiniz. Dijital pazarlama, sanıldığı kadar zor ve karışık değildir.

Daha fazla bilgiye mi ihtiyacınız var? Dijital pazarlama, içerik pazarlama, online PR, yerel SEO, firma tanıtımı ile ilgili ihtiyaç duyabileceğiniz onlarca içeriği blog arama kısmından aratarak bulabilirsiniz. 

NOT: Anlattıklarınız çok güzel ve işletmem için faydalı ancak bunlar için zamanım, tecrübem, bilgim yok diyorsanız size bu konuda danışmanlık yapabilir, çözüm ortağınız olabilirim. Ayrıntılı bilgi ve işbirliği talebiniz için bana medyaistasyonu@gmail.com adresinden dilediğiniz zaman ulaşabilirsiniz. Maillerinize en kısa sürede cevap veriyorum.



3 adımda dijital pazarlama nasıl yapılır? Kolay dijital pazarlama rehberi 3 adımda dijital pazarlama nasıl yapılır? Kolay dijital pazarlama rehberi Reviewed by Medya İstasyonu on Çarşamba, Eylül 09, 2020 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.