İnternet ve mobil cihaz kullanımının hızla artması ile birlikte haber ihtiyacının karşılandığı mecralar ve araçlar da değişiyor.
Günlük hayatta milyonlarca kişi haberleri ve gündeme dair gelişmeleri haber siteleri ve sosyal medya aracılığı ile takip ediyor.
Gazetelerin haber siteleri ve diğer büyük haber portallarının günlük tekil ziyaretçi sayısı yüz binlerce kişiye ulaşıyor. Buna rağmen kağıt gazetelerin tirajları ve bayi satışları yıllardır yerinde sayıyor.
Kağıt gazeteler gerçek anlamda bitmese de son 10 yılda ciddi anlamda değer kaybetti. Gençler haber okumak için gazete satın almıyor. İnternet ile arası iyi olmayan kitlenin rağbet ettiği kağıt gazetelerin raf ömrü 1 gün ile sınırlı olduğu için hep dünün haberleri yer alıyor.
Oysa internet haberciliğinde anlık haber akışı ile gün içinde yüzlerce gelişme okuyuculara ulaşıyor. İşte, okulda, evde, yolda her yerde habere hızlı bir şekilde ulaşmak mümkün oluyor.
Mobil internet ve cihaz kullanımının yaygınlaşması ile birlikte internet haberciliğinin mobil haberciliğe doğru gideceğini söylemek yanlış olmayacak.
Akıllı telefonlar ve tabletler haber okumayı hızlı ve keyifli bir hale getirdiği için internet habercilerinin bu araçlarda haber okuma deneyimini daha üst seviyeye çıkaracak nitelikte içerik üretmesi önem kazanacak.
Mobil tüketime uygun haberler hazırlamak gerekiyor.
Bu noktada;
Haberlerin kısa metinlerden oluşması,
Gereksiz kelimeler ve cümleler barındırması,
Habere konu olan olayın doğru bir şekilde okuyuculara aktarılması,
Haber ile ilgili doğru ve yeterli sayıda görsel kullanılması,
Haber ile alakalı videoların kısa ve kolay yüklenebilir nitelikte olması,
Haberlerin viral olarak yayılacak şekilde optimize edilmesi,
Mobil haber tüketen kitleyi sıkmamak adına en fazla 4 paragraf uzunlukta olması,
İmla ve haber yazım kurallarına uygun olması,
Tablet ve akıllı telefonda kolay okunabilecek formatta sunulması gibi unsurlar etkili ve okur odaklı bir mobil haber sunumu açısından gerekli olacak.
Türkiye'de haber sitelerinin birçoğu dikkat çekmek amacıyla okuyucuları tıklamaya teşvik edici, magazin ve sansasyonel içerikler odaklı haberler yaptığı için mobilde haber okuma deneyimi oldukça kalitesiz.
4.5 - 5 inç boyutundaki ekranlarda keyifli haber okumak için görsellerin doğal bir şekilde sunulması gerekiyor. Açıkçası haber sitelerinin manşet fotoğrafları üzerine çarpıcı başlıklar koyarak fotoğrafları mahvetmesini hiçbir zaman doğru bulmuyorum.
Bir okuyucu olarak haber ile alakalı fotoğrafı tam anlamıyla görmek isterim. Manşet fotoğrafın üzerindeki koca puntolu yazılar kaliteli habercilik açısından etik değil. Haber başlığı haber fotoğrafına ve haber metnine ilgiyi artıracağı yerde azaltıyor.
BBC Türkçe, DW, Amerika'nın Sesi, Al Jazeera, Euronews gibi Türkçe yayın yapan haber sitelerini incelediğinizde sadeliği göreceksiniz. Bu sitelerin ortak özelliği direkt habere odaklanmaları. Mobilde de aynı çizgiyi sürdürüyorlar.
Bizdeki haber siteleri gibi spam içerik, sağdan soldan fışkıran reklamlar, habercilikten uzak içerikler, magazin, foto galeri ile habercilik yapmıyorlar. Habercilik açısından olması gereken de bu zaten. Aksi takdirde Türkiye'de internet haberciliği hiçbir zaman gelişmeyecek, kurumsallaşmayacak.
Şunu unutmamak gerek;
"Bir haber sitesinin kalitesi çok ziyaretçi çekmesi ile ölçülmez. Haber içeriklerinin kalitesi ile, hitap ettiği hedef kitle ile, marka değeri ile ölçülür. Üretilen haberler ile bir değer oluşturulmuyorsa, gazeteciliğe, medya dünyasına bir katkı sağlanmıyorsa bir anlamı yok.
Google News kaydı olan haber sitelerinin %90'ı çöp içerik barındıran ve tamamen Adsense'den kazanç elde etmek için oluşturulmuş siteler. Spam içerik ile günde on binlerce ziyaretçi çekiyorlar. Her an topun ağzındalar. Aralarından bazıları News'ten çıkarıldı. Ne oldu? Adsense'den kazanmak için harcanan emekler güme gitti. Sitelerin sıralaması değişti, ziyaretçi sayısı azaldı, itibar kaybedildi, boşa zaman harcandı. Hep söylüyorum habercilik herkesin yapabileceği iş değil.
Çok iyi SEO bilginiz olabilir, iyi bir yazılımcı olabilirsiniz, güzel bir alan adına sahip olabilirsiniz, iyi bütçeniz olabilir ama gazetecilik ve habercilik ruhunuzda yoksa, üretken değilseniz bu sahip olduklarınızın hiçbir anlamı yok.
Günlük hayatta milyonlarca kişi haberleri ve gündeme dair gelişmeleri haber siteleri ve sosyal medya aracılığı ile takip ediyor.
Gazetelerin haber siteleri ve diğer büyük haber portallarının günlük tekil ziyaretçi sayısı yüz binlerce kişiye ulaşıyor. Buna rağmen kağıt gazetelerin tirajları ve bayi satışları yıllardır yerinde sayıyor.
Kağıt gazeteler gerçek anlamda bitmese de son 10 yılda ciddi anlamda değer kaybetti. Gençler haber okumak için gazete satın almıyor. İnternet ile arası iyi olmayan kitlenin rağbet ettiği kağıt gazetelerin raf ömrü 1 gün ile sınırlı olduğu için hep dünün haberleri yer alıyor.
Oysa internet haberciliğinde anlık haber akışı ile gün içinde yüzlerce gelişme okuyuculara ulaşıyor. İşte, okulda, evde, yolda her yerde habere hızlı bir şekilde ulaşmak mümkün oluyor.
Mobil internet ve cihaz kullanımının yaygınlaşması ile birlikte internet haberciliğinin mobil haberciliğe doğru gideceğini söylemek yanlış olmayacak.
Akıllı telefonlar ve tabletler haber okumayı hızlı ve keyifli bir hale getirdiği için internet habercilerinin bu araçlarda haber okuma deneyimini daha üst seviyeye çıkaracak nitelikte içerik üretmesi önem kazanacak.
Mobil tüketime uygun haberler hazırlamak gerekiyor.
Bu noktada;
Haberlerin kısa metinlerden oluşması,
Gereksiz kelimeler ve cümleler barındırması,
Habere konu olan olayın doğru bir şekilde okuyuculara aktarılması,
Haber ile ilgili doğru ve yeterli sayıda görsel kullanılması,
Haber ile alakalı videoların kısa ve kolay yüklenebilir nitelikte olması,
Haberlerin viral olarak yayılacak şekilde optimize edilmesi,
Mobil haber tüketen kitleyi sıkmamak adına en fazla 4 paragraf uzunlukta olması,
İmla ve haber yazım kurallarına uygun olması,
Tablet ve akıllı telefonda kolay okunabilecek formatta sunulması gibi unsurlar etkili ve okur odaklı bir mobil haber sunumu açısından gerekli olacak.
Türkiye'de haber sitelerinin birçoğu dikkat çekmek amacıyla okuyucuları tıklamaya teşvik edici, magazin ve sansasyonel içerikler odaklı haberler yaptığı için mobilde haber okuma deneyimi oldukça kalitesiz.
4.5 - 5 inç boyutundaki ekranlarda keyifli haber okumak için görsellerin doğal bir şekilde sunulması gerekiyor. Açıkçası haber sitelerinin manşet fotoğrafları üzerine çarpıcı başlıklar koyarak fotoğrafları mahvetmesini hiçbir zaman doğru bulmuyorum.
Bir okuyucu olarak haber ile alakalı fotoğrafı tam anlamıyla görmek isterim. Manşet fotoğrafın üzerindeki koca puntolu yazılar kaliteli habercilik açısından etik değil. Haber başlığı haber fotoğrafına ve haber metnine ilgiyi artıracağı yerde azaltıyor.
BBC Türkçe, DW, Amerika'nın Sesi, Al Jazeera, Euronews gibi Türkçe yayın yapan haber sitelerini incelediğinizde sadeliği göreceksiniz. Bu sitelerin ortak özelliği direkt habere odaklanmaları. Mobilde de aynı çizgiyi sürdürüyorlar.
Bizdeki haber siteleri gibi spam içerik, sağdan soldan fışkıran reklamlar, habercilikten uzak içerikler, magazin, foto galeri ile habercilik yapmıyorlar. Habercilik açısından olması gereken de bu zaten. Aksi takdirde Türkiye'de internet haberciliği hiçbir zaman gelişmeyecek, kurumsallaşmayacak.
Şunu unutmamak gerek;
"Bir haber sitesinin kalitesi çok ziyaretçi çekmesi ile ölçülmez. Haber içeriklerinin kalitesi ile, hitap ettiği hedef kitle ile, marka değeri ile ölçülür. Üretilen haberler ile bir değer oluşturulmuyorsa, gazeteciliğe, medya dünyasına bir katkı sağlanmıyorsa bir anlamı yok.
Google News kaydı olan haber sitelerinin %90'ı çöp içerik barındıran ve tamamen Adsense'den kazanç elde etmek için oluşturulmuş siteler. Spam içerik ile günde on binlerce ziyaretçi çekiyorlar. Her an topun ağzındalar. Aralarından bazıları News'ten çıkarıldı. Ne oldu? Adsense'den kazanmak için harcanan emekler güme gitti. Sitelerin sıralaması değişti, ziyaretçi sayısı azaldı, itibar kaybedildi, boşa zaman harcandı. Hep söylüyorum habercilik herkesin yapabileceği iş değil.
Çok iyi SEO bilginiz olabilir, iyi bir yazılımcı olabilirsiniz, güzel bir alan adına sahip olabilirsiniz, iyi bütçeniz olabilir ama gazetecilik ve habercilik ruhunuzda yoksa, üretken değilseniz bu sahip olduklarınızın hiçbir anlamı yok.
Mobil için haber üretimi ve yalın habercilik yükselecek
Reviewed by Medya İstasyonu
on
Salı, Mayıs 24, 2016
Rating:
Hiç yorum yok: