İnternetin habercilik adına çeşitli avantajları beraberinde getirmesi internet haberciliği kavramının yükselmesini de sağladı.
İnternet gazeteciliğinin geleneksel gazeteciliğe göre daha düşük maliyetler yapılabilir olması birçok kişinin ilgisini çekti ve haber sitesi sayısında patlama yaşandı.
Türkiye'de mevcut haber sitesi sayısı ile ilgili net bir rakam vermemiz mümkün değil. Çünkü sayıları her geçen gün artıyor. Bu kadar haber sitesinin olduğu bir ortamda kalitenin yükselmesini bekliyoruz ancak bu beklentimiz boşa çıkıyor.
İnternet haberciliği ile ilgili yasal bir düzenlemenin olmaması gazetecilik ile ilgisi olmayan kişilerin de haber sitesi sahibi olmalarını sağladı. Bugün çok küçük yatırımlar ile bir haber sitesi sahibi olabiliyorsunuz.
Türkiye'de gerçek anlamda internet haberciliği yapan sitelerin sayısı son derece az. İnternet haberciliği kolay gibi görünse de geleneksel gazetecilikten farklı sorumluluklar taşıyor. Online habercilikte hızlı olmak ve doğru haber sunmak önemli.
Ülkemizde internet haberciliği kopyala-yapıştır mantığı ile bağdaştığı için sorumluluk sahibi yayın sayısı fazla değil.
İnternet haberciliğinin etkili bir şekilde yapılması için bazı kriterler gerekiyor. Bu yazımda başarılı ve uzun soluklu bir internet haberciliği için gerekenlere kendi tecrübelerim doğrultusunda değinmek istiyorum.
Özgün tasarım
Türkiye'de çoğu haber sitesinin yazılımı birkaç büyük şirket tarafından yapılıyor. Küçük çaplı girişimcilerin yeterli bütçeleri olmadığından dolayı hazır haber sitesi yazılımı kullanımı oldukça yaygın. Ses getirebilecek ve aradan sıyrılabilecek bir haber sitesi için orjinal tasarım şart. Aynı yazılımın yüzlerce haber sitesinde yer alması okurların da kafasını karıştırıyor. Burada tek ayırıcı unsur domain oluyor. İnternet haberciliğinde ciddi bir noktayı hedefleyenler sıfırdan bir yazılım hazırlatmalı. Sıfırdan bir tasarım yaptırmanın maliyeti birkaç bin lirayı bulabiliyor.
Haber ajansı üyeliği
İnternet gazetelerinin en önemli haber kaynaklarından biri de haber ajanslarıdır. Haber ajanslarının gün içinde geçtiği haberler editörlerin düzenlenmesinden sonra sitedeki uygun kategorilerde okuyucuya servis ediliyor. Haber ajansı üyesi olmayan haber siteleri rakiplerine göre bir adım daha geride olacak. Okuyucular içeriği dolu olan ve sürekli güncellenen sitelere ilgi gösteriyor.
Nitelikli kadro
Haber sitelerinin çoğu sınırlı imkanlar ile hazırlanıyor. Çalışan istihdam eden haber sitesi sayısı çok az. Siteler genelde 1-2 kişi ile hazırlanıyor. Haber sitelerinin başarıya ulaşmasında en önemli şey takım çalışmasıdır. Haber sitesi bünyesinde sağlam bir kadro kurulmalı. Bu kadro gazetecilik deneyimi olan kişilerden oluşmalı. Stajyer olarak istihdam edilenlerin de iletişim fakültesi öğrencileri arasından seçilmesi gerektiğini düşünüyorum. Haber sitelerinin yorum editörü ve gece editörü de istihdam etmesi rakiplerinin önüne geçmede önemli bir yol. Haber sitesinde çalışacak kişilere kategori dağılımı yapılmalı. Haber sitesi künyesinde yer alan isimler kendilerine verilen kategoriler için kaliteli ve okunabilir haber üretmeli. Her çalışan kendi kategorisinden sorumlu olursa sitenin bütünü sürekli güncel tutulmuş olur. Haber kadrosunun yanında idari bir kadro (temizlik, çay-yemek servisi, sekreter, reklam vb.) da oluşturmalı.
Kurumsal kimlik
Kurumsal kimlik, bir kurumun, şirket içi/şirket dışında duruşunu ve davranışlarını temsil etme biçimlerinin tümüne verilen addır. Kurumsal kimlik, haber sitelerinin özellikle üzerinde durması gereken bir konu. Çarpıcı bir logo tasarımı, akılda kalıcı slogan, kolay kullanımı olan bir arayüz olmalı. Birçok haber sitesinin sloganı, logosu ve arayüzü neredeyse aynı. Haber siteleri "en" içeren klasik sloganlardan bir an önce kurtulmalı. Başarılı bir kurumsal kimlik, geleceğe yapılan en büyük yatırımlardan biri.
Sosyal medya kullanımı
Haber sitelerinin daha fazla kişiye ulaşması için sosyal medya hayati önem taşıyor. Haber sitesinin içerikleri bu mecralarda düzenli olarak paylaşılırsa etkili bir ziyaretçi trafiği sağlanmış olur. Haber siteleri sadece haber linki paylaşmak yerine ilgi çekici detayları da paylaşmalı. Sosyal medyada okur ile sağlıklı bir iletişim kurulmalı ve haber kaynaklı krizlere karşı hazırlıklı olunmalı.
Blog hazırlama
Kaç tane haber sitesinin blogu var? Hiç gözünüze çarptı mı? Bir blog haber sitesine çok şey kazandırabilir. Blogda haber sitesinin mutfak kısmı ile ilgili içerikler paylaşılabilir. Bu içerikler çalışanlar hakkında bilgiler, etkinlikler, eğitimler vb. konulardan oluşabilir. Her gün güncellenmese de belli periyotlarda güncellenmesi iyi olur. Haber sitelerinin blog tutması okuyucular ile daha samimi bir iletişim ortamı kurulmasında yardımcı olabilir. Blog hazırlarken haber sitesinin kurumsal kimliği ile bütünlük göstermesine dikkat edilmeli.
Haber toplantıları
Etkili bir konuma ulaşmak isteyen haber siteleri belli zamanlarda haber toplantıları yapmalı ve çalışanların haber üretimi konusunda fikirleri alınmalı. Alternatif konular üzerinde yoğunlaşılması okurların ilgisini çekmede önemli. Haberlere farklı bir bakış açısı getirilmesi, sektördeki rekabet ortamında mücadele etmek adına önem taşıyor.
Ofis ortamı
Küçük ve orta ölçekli çoğu haber sitesi home office sisteminde çalışıyor. Haber sitesinin daimi bir yönetim merkezinin olması saygınlık ve güvenilirlik açısından bir gereksinim. Ofis ortamında çalışmak, evde çalışmaya göre daha motive edici olacak. Ev ortamında iş planı yapmak zor. Plan her zaman şaşabilir. Evde algıyı dağıtacak çok şey var. Merkezi lokasyonda iyi dizayn edilmiş bir ofis ziyaretçileri ağırlamak açısından da önemli.
Mobil uygulamalar
Günümüzde çoğu kişi haber ihtiyacını mobil cihazlar üzerinden internete bağlanarak karşılıyor. Haber sitelerinin mutlaka mobil versiyonları olmalı. Mobil sitesi olmayan bir haber sitesine giren okur onu düzgün bir şekilde görüntülemeyecek. Bu da ziyaretçi kaybına neden olacak. Her türlü akıllı cihazda başarılı bir şekilde çalışacak mobil uygulamaların hayata geçirilmesi gerekiyor.
İnternet gazeteciliğinin geleneksel gazeteciliğe göre daha düşük maliyetler yapılabilir olması birçok kişinin ilgisini çekti ve haber sitesi sayısında patlama yaşandı.
Türkiye'de mevcut haber sitesi sayısı ile ilgili net bir rakam vermemiz mümkün değil. Çünkü sayıları her geçen gün artıyor. Bu kadar haber sitesinin olduğu bir ortamda kalitenin yükselmesini bekliyoruz ancak bu beklentimiz boşa çıkıyor.
İnternet haberciliği ile ilgili yasal bir düzenlemenin olmaması gazetecilik ile ilgisi olmayan kişilerin de haber sitesi sahibi olmalarını sağladı. Bugün çok küçük yatırımlar ile bir haber sitesi sahibi olabiliyorsunuz.
Türkiye'de gerçek anlamda internet haberciliği yapan sitelerin sayısı son derece az. İnternet haberciliği kolay gibi görünse de geleneksel gazetecilikten farklı sorumluluklar taşıyor. Online habercilikte hızlı olmak ve doğru haber sunmak önemli.
Ülkemizde internet haberciliği kopyala-yapıştır mantığı ile bağdaştığı için sorumluluk sahibi yayın sayısı fazla değil.
İnternet haberciliğinin etkili bir şekilde yapılması için bazı kriterler gerekiyor. Bu yazımda başarılı ve uzun soluklu bir internet haberciliği için gerekenlere kendi tecrübelerim doğrultusunda değinmek istiyorum.
Özgün tasarım
Türkiye'de çoğu haber sitesinin yazılımı birkaç büyük şirket tarafından yapılıyor. Küçük çaplı girişimcilerin yeterli bütçeleri olmadığından dolayı hazır haber sitesi yazılımı kullanımı oldukça yaygın. Ses getirebilecek ve aradan sıyrılabilecek bir haber sitesi için orjinal tasarım şart. Aynı yazılımın yüzlerce haber sitesinde yer alması okurların da kafasını karıştırıyor. Burada tek ayırıcı unsur domain oluyor. İnternet haberciliğinde ciddi bir noktayı hedefleyenler sıfırdan bir yazılım hazırlatmalı. Sıfırdan bir tasarım yaptırmanın maliyeti birkaç bin lirayı bulabiliyor.
Haber ajansı üyeliği
İnternet gazetelerinin en önemli haber kaynaklarından biri de haber ajanslarıdır. Haber ajanslarının gün içinde geçtiği haberler editörlerin düzenlenmesinden sonra sitedeki uygun kategorilerde okuyucuya servis ediliyor. Haber ajansı üyesi olmayan haber siteleri rakiplerine göre bir adım daha geride olacak. Okuyucular içeriği dolu olan ve sürekli güncellenen sitelere ilgi gösteriyor.
Nitelikli kadro
Haber sitelerinin çoğu sınırlı imkanlar ile hazırlanıyor. Çalışan istihdam eden haber sitesi sayısı çok az. Siteler genelde 1-2 kişi ile hazırlanıyor. Haber sitelerinin başarıya ulaşmasında en önemli şey takım çalışmasıdır. Haber sitesi bünyesinde sağlam bir kadro kurulmalı. Bu kadro gazetecilik deneyimi olan kişilerden oluşmalı. Stajyer olarak istihdam edilenlerin de iletişim fakültesi öğrencileri arasından seçilmesi gerektiğini düşünüyorum. Haber sitelerinin yorum editörü ve gece editörü de istihdam etmesi rakiplerinin önüne geçmede önemli bir yol. Haber sitesinde çalışacak kişilere kategori dağılımı yapılmalı. Haber sitesi künyesinde yer alan isimler kendilerine verilen kategoriler için kaliteli ve okunabilir haber üretmeli. Her çalışan kendi kategorisinden sorumlu olursa sitenin bütünü sürekli güncel tutulmuş olur. Haber kadrosunun yanında idari bir kadro (temizlik, çay-yemek servisi, sekreter, reklam vb.) da oluşturmalı.
Kurumsal kimlik
Kurumsal kimlik, bir kurumun, şirket içi/şirket dışında duruşunu ve davranışlarını temsil etme biçimlerinin tümüne verilen addır. Kurumsal kimlik, haber sitelerinin özellikle üzerinde durması gereken bir konu. Çarpıcı bir logo tasarımı, akılda kalıcı slogan, kolay kullanımı olan bir arayüz olmalı. Birçok haber sitesinin sloganı, logosu ve arayüzü neredeyse aynı. Haber siteleri "en" içeren klasik sloganlardan bir an önce kurtulmalı. Başarılı bir kurumsal kimlik, geleceğe yapılan en büyük yatırımlardan biri.
Sosyal medya kullanımı
Haber sitelerinin daha fazla kişiye ulaşması için sosyal medya hayati önem taşıyor. Haber sitesinin içerikleri bu mecralarda düzenli olarak paylaşılırsa etkili bir ziyaretçi trafiği sağlanmış olur. Haber siteleri sadece haber linki paylaşmak yerine ilgi çekici detayları da paylaşmalı. Sosyal medyada okur ile sağlıklı bir iletişim kurulmalı ve haber kaynaklı krizlere karşı hazırlıklı olunmalı.
Blog hazırlama
Kaç tane haber sitesinin blogu var? Hiç gözünüze çarptı mı? Bir blog haber sitesine çok şey kazandırabilir. Blogda haber sitesinin mutfak kısmı ile ilgili içerikler paylaşılabilir. Bu içerikler çalışanlar hakkında bilgiler, etkinlikler, eğitimler vb. konulardan oluşabilir. Her gün güncellenmese de belli periyotlarda güncellenmesi iyi olur. Haber sitelerinin blog tutması okuyucular ile daha samimi bir iletişim ortamı kurulmasında yardımcı olabilir. Blog hazırlarken haber sitesinin kurumsal kimliği ile bütünlük göstermesine dikkat edilmeli.
Haber toplantıları
Etkili bir konuma ulaşmak isteyen haber siteleri belli zamanlarda haber toplantıları yapmalı ve çalışanların haber üretimi konusunda fikirleri alınmalı. Alternatif konular üzerinde yoğunlaşılması okurların ilgisini çekmede önemli. Haberlere farklı bir bakış açısı getirilmesi, sektördeki rekabet ortamında mücadele etmek adına önem taşıyor.
Ofis ortamı
Küçük ve orta ölçekli çoğu haber sitesi home office sisteminde çalışıyor. Haber sitesinin daimi bir yönetim merkezinin olması saygınlık ve güvenilirlik açısından bir gereksinim. Ofis ortamında çalışmak, evde çalışmaya göre daha motive edici olacak. Ev ortamında iş planı yapmak zor. Plan her zaman şaşabilir. Evde algıyı dağıtacak çok şey var. Merkezi lokasyonda iyi dizayn edilmiş bir ofis ziyaretçileri ağırlamak açısından da önemli.
Mobil uygulamalar
Günümüzde çoğu kişi haber ihtiyacını mobil cihazlar üzerinden internete bağlanarak karşılıyor. Haber sitelerinin mutlaka mobil versiyonları olmalı. Mobil sitesi olmayan bir haber sitesine giren okur onu düzgün bir şekilde görüntülemeyecek. Bu da ziyaretçi kaybına neden olacak. Her türlü akıllı cihazda başarılı bir şekilde çalışacak mobil uygulamaların hayata geçirilmesi gerekiyor.
Haber sitesi kurarken nelere dikkat edilmeli?
Reviewed by Medya İstasyonu
on
Cuma, Mayıs 10, 2013
Rating:
Hiç yorum yok: