Genç iletişimciler, kendi yolunuzu çizin

Türkiye'de 46 iletişim fakültesi var.  İletişim fakültelerinin yanı sıra özel eğitim veren kuruluşlar ve 2 yıllık meslek yüksekokulları da var. Bu eğitim kurumlarından her yıl binlerce genç mezun oluyor. Peki kaç tanesi medya sektöründe çalışma şansına sahip dersiniz?

Medya sektörünün her yıl mezun olan binlerce genç iletişimci adayını istihdam edecek bir kapasitesi yok. Yeni mezunların çoğu medya dışındaki sektörlerde çalışmak zorunda kalıyor.

Medyada çalışan iletişim fakültesi mezunlarının oranı öyle düşünüldüğü gibi yüksek değil.

Çoğu çalışan, iletişim fakültesi dışındaki bölümlerden mezun ya da alaylı olarak sektöre adım atmış. Dolayısıyla iletişim mezunlarının şansı daha da azalıyor. Buna rağmen iletişim fakültelerini tercih eden gençlerin sayısı her yıl artıyor.

Medya, Türkiye'de işsizliğin en fazla olduğu sektörlerin başında geliyor. 2001'deki ekonomik kriz sonrası birçok medya çalışanı işsiz kalmıştı. Bunlardan bir kısmı internet haberciliğine yöneldi. Geriye kalanlar aylarca iş aradı. Bu kişilerin arasında medya dışı sektörlere yönelenler de oldu.

Böyle karışık bir ortam olan medya için Türkiye'de iletişim fakültelerinin ve buradan mezun olan gençlerin sayısı son derece fazla. Binlerce genç iletişimci, büyük umutlarla mezun oluyor ve yaygın medya kuruluşlarında kariyer yapmayı hedefliyor. İşler umdukları gibi gitmeyince durum tersine dönüyor. Bu tabiki üzücü bir durum.

Medya sektöründe faaliyet gösteren binlerce kuruluş olmasına rağmen bunların çoğu eleman çalıştıracak kadar güçlü değil. Yerel yayınların çoğu eş-dost-akraba ile hazırlanıyor. Yerel basın hakkında farklı başlıklarda yazılar yazacağım.

İletişim fakütlelerinde verilen eğitim ile ulusal medya sektöründe bir konuma erişmek şu aşamada son derece zor. Öğrencilerin en büyük eksikliği yeterince pratik yapamamaları. 1 aylık staj dönemi ile öğrenilebilecekler  sınırlı. Bu yüzden öğrencilik döneminde fakülte yayın organlarında ya da fakültelerin bulunduğu bölgede yer alan kuruluşlarda staj yapmak önem taşıyor.

Yerel medyayı önemseyin, projeler üretin

Ben iletişim fakültesinde okuyanlara yerel basını önemsemelerini tavsiye ediyorum. İşi mutfağında öğrenebilmek açısından yerel basın iyi bir alan. Ben iletişim fakültesinde okurken stajımı yerel basında yaptım. Öğrenmeye istekli oluşum sayesinde 1 ay gibi çok kısa bir sürede mezuniyet sonrası projelerim açısından önemli bilgiler edindim. Her gün not aldım. Eve geldim internetten araştırdım. Yerel gazeteleri inceledim. Sürekli araştırma halindeydim.

Yerel basında haber üretiminden son tüketicilere ulaşmasına kadar her aşamayı görmek, takip etmek mümkün. Bu çoğu genç iletişimci için önemli bir avantaj. Direkt büyük bir kuruluşa gittiğinizde sizi çoğu şeyi biliyor diye kabul ediyorlar. Zaman içinde bildiklerinizin çok az olduğu anlaşıldığında sıkıntı yaşıyorsunuz.

Fakültedeki arkadaşlarımın gözü hep yaygın medyadaydı. Yerel basında çalışmak istiyorum dediğimde benimle dalga geçtiler. Çoğu Acun Ilıcalı gibi televizyon yıldızı olmak, ya da büyük bir gazetede köşe kapmak istiyordu. Amacına ulaşan oldu mu? Benim bildiğim kadarıyla hayır. Hala işsiz dolaşan, bir dala tutunamamış arkadaşlarım var.

Ben ne yaptım? İletişim fakültesinde okurken yerel basına ciddi anlamda ilgi duymaya başlamıştım. Stajımı yerel bir gazetede yaptıktan sonra lisans tezimi de yerel basın üzerine yaptım. Yerel basın ile ilgili çok sayıda makale ve kitap okudum. Yerel gazete örnekleri topladım. Hala da topluyorum.

Üniversite son sınıfta aldığımız "İnternet gazeteciliği" dersi ile de internet haberciliğine merak saldım. Proje amaçlı açtığım blogu haber sitesi formatında askere gidene kadar güncelledim. Sonrasında da GazeteKüçükçekmece adıyla profesyonel bir haber sisteminde internet gazeteciliğine gerçek anlamda başladım. Günlük yayınlanan bir gazetede de çalışıyorum. Tek başıma ekip gibi çalıştım. Bunları başka bir yazımda detaylı olarak sizlerle paylaşacağım.

Şu aşamada hem geleneksel gazeteler ile internet haberciliğini sentezlemiş durumdayım. Yaklaşık Gelecek ile ilgili projelerim var. Şartlar olgunlaştıktan sonra alternatif medya anlayışı ile girişimlerde bulunacağım. İletişim fakültelerinde okuyan ya da yeni mezun olan arkadaşların kararlı olmasını istiyorum.

Sizler de kendi medya sisteminizi kurabilir ve sesinizi kitlelere duyurabilirsiniz. Yeni medya, bunun için çok büyük bir fırsat. Araştırın, sorgulayın, öğrenin, iletişim kurun. Kendinizde bir arşiv oluşturun. Kendinizi gösterecek, sizi keşfetmelerini sağlayacak bir şeyler yaptığınızda kazanan siz olacaksınız.





Genç iletişimciler, kendi yolunuzu çizin Genç iletişimciler, kendi yolunuzu çizin Reviewed by Medya İstasyonu on Perşembe, Nisan 25, 2013 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.