Firmalar reklam vermekten ve iletişim kurmaktan neden uzak?

Rekabetin her gün kızıştığı günümüzde markaların ürün ve hizmetlerini daha geniş kitlelere duyurmaları için reklam ve tanıtım çalışmaları yapmaları kaçınılmaz oldu.

İyi bir ürüne sahip olmak, o ürünün kolay bir şekilde satılacağı anlamına gelmiyor. Ticaretin ve satışın temelinde pazarlama ve reklam faaliyetlerinin olduğunu unutmamak gerek. Reklam ve pazarlamanın amacı hedef ürünün varlığını hedef tüketiciye bildirmek.

Eskiden televizyonların, radyo ve gazetelerin tekelinde olan reklâm ortamı son yıllarda çok hızlı bir şekilde internete doğru kaymaya başladı. İnternetin etkili ve diğer mecralara göre ekonomik olmasını fırsat bilen markalar, reklam ve tanıtım pazarlamalarına interneti de dahil etti. Bu gelişmeler, reklam  televizyon, gazete ve radyoların reklam pastasındaki payını düşürmeye başladı.

Reklamın gücünden yararlanan markalar olduğu gibi  reklam ve tanıtım çalışmalarına mesafeli çok sayıda işletme de bulunuyor. Bu işletmelerin birçoğu reklam çalışmalarından uzak olduğu gibi internet ortamında da ciddi anlamda varlık gösteremiyor.

İnternetin vazgeçilmez bir iletişim aracı olduğu günümüzde web sitesi olmayan, maillere cevap vermeyen, kurumsal blogu olmayan birçok işletme var. Bu zamanda internetten uzak bir şekilde ticaret yapmak çok sağlıklı bir yöntem değil.

İnternetin pazarlama gücünün farkına varan markaları, e-ticaret siteleri kurmaya başladı. Ciddi anlamda iş de yapıyorlar. Yapılan araştırmalar da e-ticaretin popülerleşeceğini vurguluyor.

Ya diğerleri?

Hala geleneksel yöntemler ile günü kurtarmaktan başka adımlar atmıyorlar.

Bu zamanda reklam yapmayan, internette var olmayan işletmelerin yoğun rekabetin yaşandığı sektörlerde ayakta kalması zor görünüyor. İnsanlar artık internetten satın alıyor, ürün araştırması yapıyor, kullanıcı yorumlarını okuyor, marka hakkında bilgi sahibi olmak istiyor. İnternet sitesi olmayan bir markaya, işletmeye tüketiciler nasıl ulaşacak? Sadece telefon ya da adres yazmak sağlıklı bir iletişim kurmada yeterli değil ki...

Web sitesi olan işletmelerin çoğunun da durumu iç açıcı değil. Sitelerdeki bilgiler güncel değil. İletişim mailleri okunmuyor, cevaplanmıyor. Birçok firmanın alan adının, hosting zamanının süresi dolmuş. Lafa gelince kurumsal firma olunuyor. İletişimden uzak olan, internette varlık gösteremeyen, mailleri cevaplamayan, kontrol etmeyen firmalar kurumsal olamaz. Kurumsallık, her alanda var olmak ile anlam kazanan bir kavram.

Bu konuyla ilgili yakın bir arkadaşımın anlattıklarını sizinle kısaca paylaşmak istiyorum. Birkaç ay önce ekiple birlikte bir online gazetenin reklam çözümleri için sektör sektör firma araştırması yaptıklarından bahsetti. Bu firmalara hem mail hem de telefon yoluyla ulaşmışlar.

Firma araştırma sürecinde birçok firmanın web sitesi, mail adresi olmadığı dikkatini çekmiş. Mail yoluyla ulaştıkları binlerce firmadan birkaç tanesinin geri dönüş yaptığını, gönderilen maillerin büyük çoğunluğu gitmemiş. Telefonla aradıkları bazı firmalarda telefonlara bakan kişilerin oyalayıcı ve umursamaz ifadeler kullandığını, ilgili kişilerle görüşmeleri için randevu vermek istememeleri gözlerinden kaçmamış. Geri dönüş yapanlar reklama ihtiyacı duymadıklarını, internet reklamcılığına sıcak bakmadıklarını belirtmiş.

Maalesef bahsettikleri doğru. Bu çalışmaya benzer bir çalışmayı birkaç yıl önce ben de yapmıştım. O zamandan bu zaman değişen pek bir şey olmamış.

Peki, firmalar reklam verme konusuna neden bu kadar mesafeli?

Reklam vermek pahalıdır düşüncesi

Reklam vermek hem pahalıdır, hem de ucuz. Bu noktada yapılacak reklamın çapı önemli. Yüksek meblağlı reklam fiyatları daha işe başlamadan iflas bayrağını çekmeye sebep olabilir. Bütçeye ve hedef kitleye yönelik reklamlar yapmak daha ekonomik olacak. İnternet reklamcılığı ekonomik alternatif.

Bekleneni alamama düşüncesi

Çoğu firma reklamdan beklediği dönüşü alamayacağını düşünüyor. Reklam için verilen paranın amorti edilemeyeceği düşüncesi çok yaygın.

Reklamların fark edilmeyeceği düşüncesi

Sıradan bir insanın günde yüzlerce reklamla karşı karşıya kaldığı bir gerçek. İnternette yüksek trafikli sitelere, ulusal gazetelere, dergilere ve TV kanallarına reklam vermek hem maliyetli hemde çok fark edilir değil. Çünkü çoğu kişi bu mecralarda reklamların sürekli var olduğunu biliyor ve artık reklamlara karşı duyarsızlaşıyor. Hedef kitleye yönelik mecralarda ya da yerel mecralarda görünür olmak daha mantıklı bir seçim olabilir.

Yapılan reklam çalışmaları da verimsiz

Reklam çalışması yapan firmalar profesyonelce işe koyulmadıkları için verim alamıyor. Mecra seçimi, reklam zamanlaması, reklam bütçesi gibi önemli kriterleri göz önünde bulundurmuyorlar.

"Birkaç yere reklam verelim, olsun bitsin" mantığı ile hareket etmek bir yarar sağlamaz. Hangi reklam mecrasının nerede ve nasıl kullanılacağı iyi bilinmeli.

Günümüzde reklam çalışması yapmayı düşünen firmalar;

*Radyo, gazete ve televizyon dışındaki reklam mecralarını da görmeli.

*Haber siteleri, bloglar mutlaka önemsemeli.

*Haber sitelerinde dönüşümsüz ve reklam süresi boyunca sınırsız  gösterilecek reklam çalışmaları tercih edilmeli.

*Bloglarda advertorial ve banner reklam modelleri kullanılmalı.

*Hizmet ve ürüne yönelik çalışmalarda marka elçisi olarak nitelikli blog yazarları ile iletişim haline geçilmeli ve bilgiler verilmeli.

*Basın bülteni dağıtımı mutlaka önemsenmeli.

*Basın bülteni yazımı profesyonel kişilerce gerçekleştirilmeli.

*Advertorial reklam çalışmalarına ağırlık vermeli.

*Belli bir bölgeye yönelik çalışmalarda yaygın mecralardan çok yerel yayınlar tercih edilmeli.

*Sosyal medyada hedefleme bazlı reklam ve tanıtım çalışmaları yapılmalı.

*İçerik ajansları ile iletişime geçerek ürün, hizmet ve hedef kitleye yönelik nitelikli içerik ihtiyacı karşılanmalı.

*Reklam panosu, billboard gibi açık hava reklamcılığında sıklıkla kullanılan mecralar yerel düzeyde kullanılmalı.










Firmalar reklam vermekten ve iletişim kurmaktan neden uzak? Firmalar reklam vermekten ve iletişim kurmaktan neden uzak? Reviewed by Medya İstasyonu on Çarşamba, Şubat 26, 2014 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.