Her yıl iletişim fakültelerinden binlerce genç mezun oluyor. Bir kısmı medya sektöründe istihdam ediliyor. Geri kalan kısmı alan dışı sektörlerde çalışıyor ya da işsiz dolaşıyor. İletişim fakültesi mezunlarının kariyer planlarken yaptığı birtakım hatalar var. Bu yazımda gazeteci adaylarının yaptığı temel hatalardan bazılarına değineceğim.
Yaygın medyada çalışma isteği
Çoğu genç gazeteci adayı ulusal medya mecralarında çalışmak istiyor. İşi mutfağında öğrenmek isteyen gençlerin sayısı son derece az. Halbuki gazeteciliğin temeli yerel basın. Gazetenin haber üretiminden son tüketiciye ulaşmasına kadar her aşamayı yerel basın kuruluşlarında öğrenmek mümkün. İletişim fakültesinden mezun olan çoğu genç sayfa tasarımı, muhabirlik, editörlük, online habercilik konularında yeterince donanımlı değil. Yerel basında daha samimi bir ortamda öğrenilecek gazetecilik, yaygın medyada kariyerini sürdürmek isteyen iletişimcilere katkı sağlayacak.
Popüler bir iletişimci olma hayali
Genç gazeteci adayların, medyadaki popüler insanlar gibi ünlü olma hayali, onların sağlıklı bir kariyer planlaması yapmasının önünde ciddi bir engel oluşturuyor.Çoğu genç ekran önünde olmak, ünlü gazetelerde köşe yazıları yazmak istiyor. Halbuki bu işin temeli her zaman muhabirlikten geçiyor. Son yıllarda yaptığı televizyon programları ile adından sıkça söz ettiren Acun Ilıcalı, gençlerin en çok örnek aldığı medyatik isim. Ben Marmara'da gazetecilik bölümünde okurken o dönem bize ders veren Abbas Güçlü sınıfta bizlere bir soru sormuştu: "5 yıl sonra kendinizi nerede görmek istiyorsunuz?" Verilen cevapların çoğu medyatik olmak ile ilgiliydi. Arkadaşların çoğu büyük medya kuruluşlarında iyi yerlere gelmeyi hedefliyordu. "Yerel basında çalışmak istiyorum" diyen yok denecek kadar azdı. Onlardan biri de bendim. Gazetecilik, kamu görevidir. Popüler olmak asıl amaç olmamalı. Önce nitelikli, haberden anlayan, haberin kokusunu iyi alan ve kişisel tecrübeleri ile yoğurabilecek gazeteci olmak gerekiyor. Gerisi nasılsa zamanla gelecek.
Çok para kazanma hırsı
Gazetecilik, aslında çok büyük paraların kazanıldığı bir meslek değildir. Medya sektöründe kazanılan büyük paraları duyan genç iletişimciler tercihlerini büyük kanallardan ve gazetelerden yana kullanıyor. Halbuki muhabirler, editörler, sayfa sekreterleri çok büyük paraları kazanan kesim değil. Parayı popüler köşe yazarları, sunucular kazanıyor. Yerel basının ekonomik sıkıntı içinde olması da gençleri ulusal medyaya yönelten en büyük faktör. Halbuki yerel medyanın şartları biraz daha iyileştirilse gençlerin çoğu bu alanda istihdam edilecek.
Medya sektörünü yakından takip etmemek
Medya sektörü, teknoloji ile paralel gelişen sektör. Teknolojideki her gelişme medyaya kolayca uyarlanabiliyor. Artık geleneksel medyaya ilgi eskisi gibi fazla değil. İnternet haberciliği ve sosyal medyayın hızla gelişmesi medya mesajlarının daha geniş kesime ulaşmasını hızlandırdı. İnternet, medya için belirleyici bir mecra oldu. Bu zamanda internet haberciliği, sosyal medya ve geleneksel medya ilişkisi, medya hakkındaki yayınlar genç iletişimciler tarafından takip edilmeli. Medya ile ilgili son trendleri takip etmeyen adayların sektörde kendilerine kalıcı bir yer edinmesi mümkün görünmüyor.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Başka maddeler geldikçe eklerim. Sizlerin de eklemek istediği başlıklar olursa bana mail yoluyla ya da yorumlarınızla iletebilirsiniz.
Yaygın medyada çalışma isteği
Çoğu genç gazeteci adayı ulusal medya mecralarında çalışmak istiyor. İşi mutfağında öğrenmek isteyen gençlerin sayısı son derece az. Halbuki gazeteciliğin temeli yerel basın. Gazetenin haber üretiminden son tüketiciye ulaşmasına kadar her aşamayı yerel basın kuruluşlarında öğrenmek mümkün. İletişim fakültesinden mezun olan çoğu genç sayfa tasarımı, muhabirlik, editörlük, online habercilik konularında yeterince donanımlı değil. Yerel basında daha samimi bir ortamda öğrenilecek gazetecilik, yaygın medyada kariyerini sürdürmek isteyen iletişimcilere katkı sağlayacak.
Popüler bir iletişimci olma hayali
Genç gazeteci adayların, medyadaki popüler insanlar gibi ünlü olma hayali, onların sağlıklı bir kariyer planlaması yapmasının önünde ciddi bir engel oluşturuyor.Çoğu genç ekran önünde olmak, ünlü gazetelerde köşe yazıları yazmak istiyor. Halbuki bu işin temeli her zaman muhabirlikten geçiyor. Son yıllarda yaptığı televizyon programları ile adından sıkça söz ettiren Acun Ilıcalı, gençlerin en çok örnek aldığı medyatik isim. Ben Marmara'da gazetecilik bölümünde okurken o dönem bize ders veren Abbas Güçlü sınıfta bizlere bir soru sormuştu: "5 yıl sonra kendinizi nerede görmek istiyorsunuz?" Verilen cevapların çoğu medyatik olmak ile ilgiliydi. Arkadaşların çoğu büyük medya kuruluşlarında iyi yerlere gelmeyi hedefliyordu. "Yerel basında çalışmak istiyorum" diyen yok denecek kadar azdı. Onlardan biri de bendim. Gazetecilik, kamu görevidir. Popüler olmak asıl amaç olmamalı. Önce nitelikli, haberden anlayan, haberin kokusunu iyi alan ve kişisel tecrübeleri ile yoğurabilecek gazeteci olmak gerekiyor. Gerisi nasılsa zamanla gelecek.
Çok para kazanma hırsı
Gazetecilik, aslında çok büyük paraların kazanıldığı bir meslek değildir. Medya sektöründe kazanılan büyük paraları duyan genç iletişimciler tercihlerini büyük kanallardan ve gazetelerden yana kullanıyor. Halbuki muhabirler, editörler, sayfa sekreterleri çok büyük paraları kazanan kesim değil. Parayı popüler köşe yazarları, sunucular kazanıyor. Yerel basının ekonomik sıkıntı içinde olması da gençleri ulusal medyaya yönelten en büyük faktör. Halbuki yerel medyanın şartları biraz daha iyileştirilse gençlerin çoğu bu alanda istihdam edilecek.
Medya sektörünü yakından takip etmemek
Medya sektörü, teknoloji ile paralel gelişen sektör. Teknolojideki her gelişme medyaya kolayca uyarlanabiliyor. Artık geleneksel medyaya ilgi eskisi gibi fazla değil. İnternet haberciliği ve sosyal medyayın hızla gelişmesi medya mesajlarının daha geniş kesime ulaşmasını hızlandırdı. İnternet, medya için belirleyici bir mecra oldu. Bu zamanda internet haberciliği, sosyal medya ve geleneksel medya ilişkisi, medya hakkındaki yayınlar genç iletişimciler tarafından takip edilmeli. Medya ile ilgili son trendleri takip etmeyen adayların sektörde kendilerine kalıcı bir yer edinmesi mümkün görünmüyor.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Başka maddeler geldikçe eklerim. Sizlerin de eklemek istediği başlıklar olursa bana mail yoluyla ya da yorumlarınızla iletebilirsiniz.
Yeni mezun gazetecilerin yaptığı kariyer hataları
Reviewed by Medya İstasyonu
on
Cumartesi, Nisan 06, 2013
Rating:
Hiç yorum yok: