Son yıllarda haber sitesi sayısının ciddi anlamda arttığını görüyoruz. İnternet haber sitesi sayısı artıyor artmasına ancak habercilik adına kalite de hızla düşüyor.
Özgün ve kaliteli haberleri okurlarına sunan site haber portalı çok fazla değil. Çoğu site kopyala-yapıştır ve ajanslardan gelen haberler ile dönüyor.
Türkiye'de internet haberciliği konusunda ciddi anlamda hukuki boşluklar da bulunuyor. Bunun yanı sıra haber ajansı ve gazete haberlerine odaklı online haberciliğin başarılı olduğunu söylemek maalesef mümkün değil.
Peki, kaliteden günden güne düştüğü bu online habercilik sektöründe bu siteler neden açılıyor?
Maliyeti düşük
Günümüzde herkes ücretsiz web sitesi sahibi olabiliyor. Biraz daha iyi bir şey için bir alan adı, barınma alanı ve yazılım gerek. Bunu da cüzi ücretler ile yapan kişiler ya da şirketler mevcut. Ortalama bir haber sitesi 500-1000 TL gibi bir bütçe ile yayına hazır hale gelebiliyor. Profesyonel anlamda rekabet içinse birkaç bin lirayı gözden çıkarmak gerekiyor.
Prestij sahibi olma hevesi
Türkiye'de basın her zaman etkili bir silah olarak görüldü. Yasama, yürütme ve yargıdan sonra 4. kuvvet olarak adlandırılan medya gücünü elinde bulunduranlar kamuoyunu istedikleri doğrultuda yönlendirme ve etkileme ayrıcalığına sahip oldu. Günümüzde ana akım medyanın internet karşısında zayıflaması ve internetin yeni yükselen güç olarak dünya üzerindeki etkisi çoğu kişinin bir medya mecrası sahibi olma iştahını daha çok kabarttı. Medya patronluğuna özenen insanlar haber sitesi açıyor, gazete çıkarıyor, ajans kuruyor. İstikrarlı bir şekilde yoluna devam edenlerin sayısı ise sınırlı kalıyor.
Kolay yönden köşeyi dönme arzusu
İnternetin ekonomik anlamda yeni fırsatlar sunması, birkaç internet zenginin türemesi sıradan vatandaşı da bu alana yöneltmeye başladı. Web sitesi açarak zengin olma, reklam geliri ile kolay yönden köşeyi dönme isteği birçok web sitesinde olduğu gibi haber sitesi sayısını da ciddi anlamda artırdı. Halbuki Türkiye'de başarılı ve önemli reklam geliri olan internet gazetelerinin sayısı yok denecek kadar az.
Gazetecilik merakı
Gelişen teknoloji ile artık herkes mobil gazeteci. Akıllı telefonlar, sosyal medya hesapları, blog siteleri, haber siteleri ile anlık bilgi servisi kolaylaştı. Gazeteciliğe ilgi duyan insanlar haber mecraları kurmaya başladı. Böylece yurttaş gazeteciliği dediğimiz kavramın da temelleri atılmaya başlandı. İnsanlar medyanın bize sunduğu haberlerin gerisinde kalan asıl gündemi internet yayıncılığı ile birlikte tüm dünyaya iletir hale geldi. Bu gelişmeler aynı zamanda internette bilgi kirliliğin ve çöp tabir edilen sitelerin de artmasına yol açtı.
Baskı amacı
Sağdan soldan tanıdık vasıtası ile bulunan birkaç sansasyonel haber "özel haber" adı altında birtakım haber sitelerinde servis edilmeye başlandı. Çünkü bir olayın internet üzerinden yayılması diğer mecralara göre daha az maliyetli ve hızlıydı. Bu baskı odaklı haberler ile karşıt görüşler, şirketler ya da şahıslar üzerinde baskı kurulmak istendi. Bu tip siteler misyonunu tamamlayınca birer birer internet dünyasından silindi. Türkiye'de gerçek anlamda özel haber üreten ve haberin öncesini, sonrasını etkili bir şekilde takip eden site yok denecek kadar az.
Hakim olan medya düzenine alternatif arayışı
Günümüzde hakim olan medya düzenine karşı olan, kendi dünya görüşüne uygun yayınların azlığından ya da yokluğundan yakınan, topluma bir mesaj verme kaygısı taşıyanlar alternatif haber alanlarını oluşturmaya başladı. Bunun için de en ucuz ve etkili mecra online habercilik oldu. Portallar üzerinden yapılan bu yayınlar bazen siyasi, bazen dini bazen de daha farklı çizgilerde sürdü. Ana akım medyadaki tek tipleşme, halkın temel haber ihtiyacına cevap verememe ve tematik yayınların azlığı çoğu kişiyi tetikledi ve farklı konulardaki yayınların sayısı arttı.
Haber sitesi sayısının çok olması önemli değil, ben yine de haber sitesi açmak istiyorum diyorsanız bu yazıyı mutlaka okuyun;
Haber sitesi kurmak istiyorum diyenlere öneriler
Özgün ve kaliteli haberleri okurlarına sunan site haber portalı çok fazla değil. Çoğu site kopyala-yapıştır ve ajanslardan gelen haberler ile dönüyor.
Türkiye'de internet haberciliği konusunda ciddi anlamda hukuki boşluklar da bulunuyor. Bunun yanı sıra haber ajansı ve gazete haberlerine odaklı online haberciliğin başarılı olduğunu söylemek maalesef mümkün değil.
Peki, kaliteden günden güne düştüğü bu online habercilik sektöründe bu siteler neden açılıyor?
Maliyeti düşük
Günümüzde herkes ücretsiz web sitesi sahibi olabiliyor. Biraz daha iyi bir şey için bir alan adı, barınma alanı ve yazılım gerek. Bunu da cüzi ücretler ile yapan kişiler ya da şirketler mevcut. Ortalama bir haber sitesi 500-1000 TL gibi bir bütçe ile yayına hazır hale gelebiliyor. Profesyonel anlamda rekabet içinse birkaç bin lirayı gözden çıkarmak gerekiyor.
Prestij sahibi olma hevesi
Türkiye'de basın her zaman etkili bir silah olarak görüldü. Yasama, yürütme ve yargıdan sonra 4. kuvvet olarak adlandırılan medya gücünü elinde bulunduranlar kamuoyunu istedikleri doğrultuda yönlendirme ve etkileme ayrıcalığına sahip oldu. Günümüzde ana akım medyanın internet karşısında zayıflaması ve internetin yeni yükselen güç olarak dünya üzerindeki etkisi çoğu kişinin bir medya mecrası sahibi olma iştahını daha çok kabarttı. Medya patronluğuna özenen insanlar haber sitesi açıyor, gazete çıkarıyor, ajans kuruyor. İstikrarlı bir şekilde yoluna devam edenlerin sayısı ise sınırlı kalıyor.
Kolay yönden köşeyi dönme arzusu
İnternetin ekonomik anlamda yeni fırsatlar sunması, birkaç internet zenginin türemesi sıradan vatandaşı da bu alana yöneltmeye başladı. Web sitesi açarak zengin olma, reklam geliri ile kolay yönden köşeyi dönme isteği birçok web sitesinde olduğu gibi haber sitesi sayısını da ciddi anlamda artırdı. Halbuki Türkiye'de başarılı ve önemli reklam geliri olan internet gazetelerinin sayısı yok denecek kadar az.
Gazetecilik merakı
Gelişen teknoloji ile artık herkes mobil gazeteci. Akıllı telefonlar, sosyal medya hesapları, blog siteleri, haber siteleri ile anlık bilgi servisi kolaylaştı. Gazeteciliğe ilgi duyan insanlar haber mecraları kurmaya başladı. Böylece yurttaş gazeteciliği dediğimiz kavramın da temelleri atılmaya başlandı. İnsanlar medyanın bize sunduğu haberlerin gerisinde kalan asıl gündemi internet yayıncılığı ile birlikte tüm dünyaya iletir hale geldi. Bu gelişmeler aynı zamanda internette bilgi kirliliğin ve çöp tabir edilen sitelerin de artmasına yol açtı.
Baskı amacı
Sağdan soldan tanıdık vasıtası ile bulunan birkaç sansasyonel haber "özel haber" adı altında birtakım haber sitelerinde servis edilmeye başlandı. Çünkü bir olayın internet üzerinden yayılması diğer mecralara göre daha az maliyetli ve hızlıydı. Bu baskı odaklı haberler ile karşıt görüşler, şirketler ya da şahıslar üzerinde baskı kurulmak istendi. Bu tip siteler misyonunu tamamlayınca birer birer internet dünyasından silindi. Türkiye'de gerçek anlamda özel haber üreten ve haberin öncesini, sonrasını etkili bir şekilde takip eden site yok denecek kadar az.
Hakim olan medya düzenine alternatif arayışı
Günümüzde hakim olan medya düzenine karşı olan, kendi dünya görüşüne uygun yayınların azlığından ya da yokluğundan yakınan, topluma bir mesaj verme kaygısı taşıyanlar alternatif haber alanlarını oluşturmaya başladı. Bunun için de en ucuz ve etkili mecra online habercilik oldu. Portallar üzerinden yapılan bu yayınlar bazen siyasi, bazen dini bazen de daha farklı çizgilerde sürdü. Ana akım medyadaki tek tipleşme, halkın temel haber ihtiyacına cevap verememe ve tematik yayınların azlığı çoğu kişiyi tetikledi ve farklı konulardaki yayınların sayısı arttı.
Haber sitesi sayısının çok olması önemli değil, ben yine de haber sitesi açmak istiyorum diyorsanız bu yazıyı mutlaka okuyun;
Haber sitesi kurmak istiyorum diyenlere öneriler
Neden bu kadar çok haber sitesi var?
Reviewed by Medya İstasyonu
on
Perşembe, Nisan 04, 2013
Rating:
Hiç yorum yok: