Kağıt gazetelerin gelecek ile ilgili en önemli korkularının başında "yok olma tehlikesi" yer alıyor. İnternet gazeteciliğinin öne çıkması kağıt gazeteleri geri plana itti. Gazete tirajları ve bayi satışları önemli ölçüde düştü. Artık insanlar dünün haberlerini okumak için gazete satın almak istemiyor. Günlük gelişmeler an be an internet üzerinden takip edilebiliyor. Habere ulaşmak eskisi gibi zor değil. Artık insanlar da bir haberci olmuş durumda. İnternet ile birlikte etkileşimli habercilik kavramı öne çıktı.
Son yıllarda büyük bir atak yapan online habercilik ile birlikte gazetecilik, internet üzerinden daha hızlı ve az maliyetli yapılmaya başladı. Bunun en somut örneğini de ayrık otu gibi türeyen haber siteleri. Türkiye'de haber sitesi sayısı ile ilgili net bir rakam vermek mümkün değil. Sayı her gün, her saat değişebilir. Geleneksel medyada kıyasıya yaşanan rekabet artık online haber sitelerine de sıçramış durumda. Birçok haber sitesi daha fazla ziyaretçi çekebilmek, reklam gelirini artırmak için birçok yola başvurmaya başladı.
Günümüzde online habercilik alanında başarılı olmak için nelere dikkat edilmeli?
Teknolojik altyapı sağlam olmalı
Yeni medya haberciliğinde öncelikli olarak yetkin bir teknolojik altyapıya sahip olması gerekiyor. İnternet hız demek. Kimse donan, ağır açılan, içerikleri geç yüklenen sitede dakikalarını harcamak istemez. Bu yüzden server, hosting çözümleri kaliteli şirketler aracılığı ile çözülmeli.
Site tasarımı sade ve kolay kullanılabilir olmalı
Karmaşık şablonlardan çoğu okuyucu nefret ediyor. Okuyucular linkler arasında dolanmak istemiyor. Aradığı, ilgilendiği haberi kolayca okumayı istiyor. Bu yüzden haber sitesi tasarımlarında görsel dengeye ve kullanım kolaylığı ön planda tutulmalı.
Bülten haberciliğinden vazgeçilmeli
Haber sitesinin içeriği basın bülteni temelli olmamalı. Mutlaka bir ya da birkaç haber ajansı üyeliği lazım. Böylece içerik bakımından daha zengin bir site olabilir. Ayrıca her gün özel haberler de site yer almalı. Özel haber olmayan sitenin fark yaratması çok zor.
Hızlı habercilik yapılmalı
İnternet haberciliğinde hız çok önemli bir mevzu. Hızlı haber sunmayan, güncellenme sıklığı zayıf olan sitelerin diğer siteler ile rekabet etmesi çok zor. Haber ajansa düştüğü an gerekli düzenlemeler yapılıp servis edilmeli.
Gazetecilik kuralları unutulmamalı
İnternet haberciliği ile uğraşanlar arasında gazeteciler olduğu gibi gazetecilik dışından insanlar da yer alıyor. Çoğu haber sitesinde gazeteciliğin temel kuralları ihlal ediliyor. Haber ve fotoğraf dengesi bulunmuyor. Ara başlıklar yok. Haber metnindeki imla yanlışları çok fazla göze çarpıyor. 5n+1k kuralını bilmeyenler haber sitesi ile uğraşmamalı. Gazetecilik, nitelikli kişilerin elinde şekillenmeli.
Doğru habercilik
Doğru haberi sunmak, bir yayının temel görevidir. Yalan dolan haberler, kaynaklardan doğrulatılmadan konulan haberler, kopya ve yorum ağırlıklı içerikler ile habercilik yapmak asla uzun ömürlü olmaz. Gerçek haberleri bulamayan okur o siteyi bir daha ziyaret etmez.
Sağlam bir duruş önemli
Haber sitesinin ciddi bir yayın politikası olmalı. Yanar döner bir tutum sergileyen haber sitesi er ya da geç unutulacaktır. Tık kapmak uğruna okuyucunun iyi niyeti suistimal edilmemeli. Yayın türü ne ise ona riayet edilmeli. Ekonomi ağırlıklı yayın yapan haber sitesinde magazin içeriği olmamalı. Haber sitesi geniş bir kitleyi kucaklayıcı yapıda olmalı.
Okuyucular önemsenmeli
Okuyucu temelli yayın yapmayan bir haber portalı ne kadar dayanabilir ki? Okuyucunun önerilerini dikkate almayan, yorumlarını kaale almayan yayının ağırlığı olmaz. Okurdan gelen mailler en kısa sürede cevaplanmalı. Okuyucunun hoşlanmadığı içerikler sitede yer bulmamalı.
Künye boş olmamalı
Ayrıca bir haber sitesinin künyesinin de çok önemli olduğunu vurgulamak istiyorum. Çoğu haber sitesinde künye diye birşey yok. Bir iletişim maili, telefonu yok. Künyesi olmayan sitelere asla güvenilir bir gözle bakmıyorum. Künyesiz siteler merdiven altı imalat yapan atölyeler gibi. Kimden ne saklanıyor? Yapılan gizli saklı değil ki... Her haber sitesinde en az bir mail ve telefon olmalı. Maillere aylar sonra cevap veren siteler ziyaret edilmeyi hak etmiyor.
Okurda iyi bir izlenim bırakan siteler her zaman bir adım daha önde yer alıyor. Okuru yaptığınız için merkezine koymalısınız.
Son yıllarda büyük bir atak yapan online habercilik ile birlikte gazetecilik, internet üzerinden daha hızlı ve az maliyetli yapılmaya başladı. Bunun en somut örneğini de ayrık otu gibi türeyen haber siteleri. Türkiye'de haber sitesi sayısı ile ilgili net bir rakam vermek mümkün değil. Sayı her gün, her saat değişebilir. Geleneksel medyada kıyasıya yaşanan rekabet artık online haber sitelerine de sıçramış durumda. Birçok haber sitesi daha fazla ziyaretçi çekebilmek, reklam gelirini artırmak için birçok yola başvurmaya başladı.
Günümüzde online habercilik alanında başarılı olmak için nelere dikkat edilmeli?
Teknolojik altyapı sağlam olmalı
Yeni medya haberciliğinde öncelikli olarak yetkin bir teknolojik altyapıya sahip olması gerekiyor. İnternet hız demek. Kimse donan, ağır açılan, içerikleri geç yüklenen sitede dakikalarını harcamak istemez. Bu yüzden server, hosting çözümleri kaliteli şirketler aracılığı ile çözülmeli.
Site tasarımı sade ve kolay kullanılabilir olmalı
Karmaşık şablonlardan çoğu okuyucu nefret ediyor. Okuyucular linkler arasında dolanmak istemiyor. Aradığı, ilgilendiği haberi kolayca okumayı istiyor. Bu yüzden haber sitesi tasarımlarında görsel dengeye ve kullanım kolaylığı ön planda tutulmalı.
Bülten haberciliğinden vazgeçilmeli
Haber sitesinin içeriği basın bülteni temelli olmamalı. Mutlaka bir ya da birkaç haber ajansı üyeliği lazım. Böylece içerik bakımından daha zengin bir site olabilir. Ayrıca her gün özel haberler de site yer almalı. Özel haber olmayan sitenin fark yaratması çok zor.
Hızlı habercilik yapılmalı
İnternet haberciliğinde hız çok önemli bir mevzu. Hızlı haber sunmayan, güncellenme sıklığı zayıf olan sitelerin diğer siteler ile rekabet etmesi çok zor. Haber ajansa düştüğü an gerekli düzenlemeler yapılıp servis edilmeli.
Gazetecilik kuralları unutulmamalı
İnternet haberciliği ile uğraşanlar arasında gazeteciler olduğu gibi gazetecilik dışından insanlar da yer alıyor. Çoğu haber sitesinde gazeteciliğin temel kuralları ihlal ediliyor. Haber ve fotoğraf dengesi bulunmuyor. Ara başlıklar yok. Haber metnindeki imla yanlışları çok fazla göze çarpıyor. 5n+1k kuralını bilmeyenler haber sitesi ile uğraşmamalı. Gazetecilik, nitelikli kişilerin elinde şekillenmeli.
Doğru habercilik
Doğru haberi sunmak, bir yayının temel görevidir. Yalan dolan haberler, kaynaklardan doğrulatılmadan konulan haberler, kopya ve yorum ağırlıklı içerikler ile habercilik yapmak asla uzun ömürlü olmaz. Gerçek haberleri bulamayan okur o siteyi bir daha ziyaret etmez.
Sağlam bir duruş önemli
Haber sitesinin ciddi bir yayın politikası olmalı. Yanar döner bir tutum sergileyen haber sitesi er ya da geç unutulacaktır. Tık kapmak uğruna okuyucunun iyi niyeti suistimal edilmemeli. Yayın türü ne ise ona riayet edilmeli. Ekonomi ağırlıklı yayın yapan haber sitesinde magazin içeriği olmamalı. Haber sitesi geniş bir kitleyi kucaklayıcı yapıda olmalı.
Okuyucular önemsenmeli
Okuyucu temelli yayın yapmayan bir haber portalı ne kadar dayanabilir ki? Okuyucunun önerilerini dikkate almayan, yorumlarını kaale almayan yayının ağırlığı olmaz. Okurdan gelen mailler en kısa sürede cevaplanmalı. Okuyucunun hoşlanmadığı içerikler sitede yer bulmamalı.
Künye boş olmamalı
Ayrıca bir haber sitesinin künyesinin de çok önemli olduğunu vurgulamak istiyorum. Çoğu haber sitesinde künye diye birşey yok. Bir iletişim maili, telefonu yok. Künyesi olmayan sitelere asla güvenilir bir gözle bakmıyorum. Künyesiz siteler merdiven altı imalat yapan atölyeler gibi. Kimden ne saklanıyor? Yapılan gizli saklı değil ki... Her haber sitesinde en az bir mail ve telefon olmalı. Maillere aylar sonra cevap veren siteler ziyaret edilmeyi hak etmiyor.
Okurda iyi bir izlenim bırakan siteler her zaman bir adım daha önde yer alıyor. Okuru yaptığınız için merkezine koymalısınız.
İnternet haberciliğinde başarı olmanın püf noktaları
Reviewed by Medya İstasyonu
on
Salı, Nisan 09, 2013
Rating:
Hiç yorum yok: