17 Aralık 2016 Cumartesi

PR ajansında çalışmak istiyorum diyenlere tavsiyeler

17 Aralık 2016 Cumartesi
PR ajansında çalışmak, halkla ilişkiler ve tanıtım bölümünde okuyanların ve bu alanda kariyer yapmak isteyenlerin en çok ilgilendiği konuların başında geliyor.

Türkiye'de halkla ilişkiler eğitimi veren onlarca iletişim fakültesi var. Buralardan her yıl binlerce kişi mezun oluyor. Peki, bu yeni mezunların hepsi halkla ilişkiler alanında mı istihdam ediliyor?

Tabiki hayır. Birçoğu alan dışı iş buluyor ya da arıyor. Gazetelerdeki ve kariyer sitelerindeki ilanlar Türkiye'de pr alanında eleman arayanların halkla ilişkilere bakışını net bir şekilde vurguluyor.

Aynı şey gazetecilik ve radyo TV sinema bölümleri okuyanlar için de geçerli. Türkiye'de iletişim fakültesi çok, mezun olan çok, nitelikli ve sektöre değer katacak yetişmiş insan gücü yok.

Bundan dolayı iletişim fakültesinde okumak istiyorum diyenlerin iki kez düşünmesi gerekiyor. Ben de iletişim fakültesi mezunuyum. Gazetecilik eğitimi aldım. 4 yılda fakülte okutulanların birçoğu gerçek hayatta maalesef bir işe yaramıyor.

PR ajansı sayısı artıyor, en fazla ajans İstanbul'da

Türkiye'de onlarca iletişim fakültesi ve binlerce halkla ilişkiler mezunu olduğu kadar birçok pr ajansı da bulunuyor. PR ajanslarının büyük çoğunluğu İstanbul'da yer alıyor.

Ofislerin çoğu Zincirlikuyu, Etiler, Mecidiyeköy, Bebek, Beşiktaş, Şişli, Kadıköy, Levent, Nişantaşı gibi merkezi lokasyonlarda yer alıyor. Çünkü markaların yönetim merkezlerinin de çoğu buralarda.

Bu ajansların büyük kısmı birkaç kişi ile iş yapıyor. Aralarında onlarca kişi istihdam eden, çok büyük markalara pr hizmeti sunanlar tabiki var. Bu ajanslar markalaşmış, köklemiş kuruluşlar.

Buna rağmen bir ofis, bir vergi kaydı, birkaç bilgisayar ve 1-2 kişi ile pr sektöründeki pastadan pay kapmaya çalışanlar da çok. Bu tür ajansların sayısı hızla artıyor. Yaptıkları temel iş aslında halkla ilişkiler değil, medya iletişimi diyelim.

Halkla ilişkiler geniş bir kavram. İçine etkinlik yönetimi, medya iletişimi, kurumsal iletişim, pazarlama iletişimi, sponsorluk, kurum içi iletişim vb. konular da giriyor. Son yıllarda ortaya çıkan pr ajanslarının %90'ı markaların medyada yer almasını sağlayacak türden bir hizmet sunuyor.

PR ajansları nasıl çalışıyor?

Peki, pr ajanslarının büyük çoğunluğu günümüzde ne yapıyor? Marka ile anlaşıyorlar. Markaların basın bültenlerini hazırlıyorlar. Basın bülteni dağıtımı ve medya veritabanı hizmeti sunan platformlar üzerinden bültenleri medya kuruluşlarına ve çalışanlara iletiyorlar.

Sonra bu bültenlerin nerelere gönderildiği, nerelerde haber olarak yer aldığı ile ilgili bir rapor hazırlayıp markaya iletiyorlar. Bülten başına, marka başına ya da aylık hizmet şeklinde fiyatlandırma yapıyorlar. Birçoğunda günlük iş akışı bundan ibaret. 

PR sektörü hakkında bilgi sahibi olun

Günümüz iş dünyasında beklentiler çok farklı. İletişim fakültelerinden mezun olanların çoğu donanımsız. Sektör ile alakalı bilgileri de pek olmuyor. Kendilerini geliştirmek için ciddi anlamda çaba harcamıyorlar. Öğrencilik döneminde sektör dinamikleri ve işlerin nasıl döndüğü hakkında bilgi sahibi olmak çok önemli.

Medya, öyle bir sektör ki dışarıdan çok elemanı kabul etmiyor. Çalışanların birçoğu iletişim fakültesi mezunu değil. Farklı okullardan mezun ya da alaylı kişiler. Yenilikçi, vizyon sahibi, farklı bakış açısı ile hareket edebilecek taze beyinlere hazırlıklı değiller.

Bir tanıdığınız yoksa, bağlantılarınız kuvvetli değilse maalesef medyada sektöründe iyi bir konuma gelmeniz zor. Bunu üzülerek söylüyorum ama gerçek bu. Bundan dolayı adımları sağlam atmakta fayda var.

PR ajansında çalışmak istiyorum diyorsanız;

Halkla ilişkiler ile alakalı temel bilgileri mutlaka bilin.

Öğrencilik döneminde bol bol sektör hakkında araştırmalar yapın. 

PR ajanslarının nasıl çalıştığı hakkında bilgiler edinin.

PR ajansı ile çalışmanın markalara katacağı değer hakkında net bilginiz olsun.

Halka ilişkiler ile ilgili tüm alanlarda hizmet sunan PR ajansında staj yapın. Staj için PR sektöründe önde gelen ajansları tercih edin.

Basın bülteni yazmayı mutlaka öğrenin. PR çalışanlarının %90'ı bülten yazmayı bilmiyor.

Haber değeri taşıyan basın bülteni ya da şirket haberi nasıl yazılır, bülten konusu nasıl seçilir mutlaka öğrenin.

İnternet haberciliği ile yakından ilgilenin ilgilenin. Haber sitelerini biçim ve içerik bakımından mutlaka inceleyin. Çünkü bültenlerinizin muhatabı haber siteleri olacak.

Yüzlerce haber sitesi olmasına rağmen basın bültenlerini haber olarak değerlendirenler sınırlı.

Dijital pazarlama, Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) sosyal medya pazarlama, içerik pazarlama gibi konular hakkında bilgi sahibi olun. Bu alanlara yönelik eğitimlere katılın, kitaplar okuyun, uzmanlar ile fikir alışverişinde bulunun.

Gazeteciler ve medya kuruluşları ile nasıl iletişim kuracağınızı öğrenin. Gazeteciler ısrarcı PR çalışanlarını sevmez.









Bilgi paylaştıkça güzel, paylaşır mısınız?


2 yorum:

  1. Gerçekten çok doğru medya sektöründe işe girebilmek için bile bir tanıdığınızın olması şart..

    YanıtlaSil
  2. Gerçekten kaliteli ve etkili bir yazı olmustur ellerinize sağlık

    http://nuriozzkan.blogspot.com

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Medya İstasyonu - Blog Yazarlığı, İçerik Pazarlama, Tanıtım Yazısı, Blog açmak, Haber Sitesi Kurmak, Özgün İçerik Haber Sitesi kurmak ·