29 Temmuz 2013 Pazartesi

Ücretsiz reklamın kolay yolu 'basın bültenleri'

29 Temmuz 2013 Pazartesi
Blog yazarlığını hobi olarak yapıyorum. Gazeteci olduğumdan dolayı e-posta kutuma her gün yüzlerce basın bülteni geliyor. Bu basın bültenlerinin hepsini haber olarak herhangi bir mecrada değerlendirmek mümkün değil. Haber değeri taşıyanların sayısı son derece az. Geri kalan kısım kampanya, reklam bilgileri içeriyor.

Markalar/şirketler binlerce başka firma haberleri ile rekabet halinde olduğu için basında yer almak adına ve okurun ilgisini çekmek adına basın bültenlerine ihtiyaç duyuyor. Online ortamda kuvvetli bir imaj çizmek için basın bülteni hazırlama ve değerlendirilebilecek mecralara dağıtma çok önemli. Dikkat çekmesi açısından basın bültenlerinin  fayda sağlayıcı nitelikte güçlü ve hatasız olması gerekiyor. Kaliteli basın bülteni hem okunur hem değerlenir hem de paylaşılır.

İyi bir basın bülteninin objektif bir yönünün olması gerekli buluyorum. Reklam kokan basın bültenlerinin ciddi yayıncılık ilkesi ile hareket eden yerel ya da yaygın mecralarda kullanılması oldukça zor.

Geçen gün bana bir PR ajansından tekne turları düzenleyen bir şirket ile ilgili bülten geldi. Bültenden önce beni kafaya almak için adeta methiyeler düzülmüş. Haber sitemin çok güzel olduğundan, kaliteli içerikleri barındırdığından, kültürel ve sosyal içerikleri beğeni ile takip ettiklerinden bahsetmişler. Sonra da ekte "gönderdiğimiz bülten ilginizi çekebilir" diyerek Word dosyasını iliştirmişler.

Bülteni okudum. İnanır mısınız hiçbir haber değeri yok. Tamamen reklam cümleleri ve bir sürü link. Çok ucuz bir dijital pr, SEO tekniği. 

Gönderen ajansa mail ile ulaştım. Dedim ki; "Bunları haber olarak değerlendirmemiz mümkün değil. Direkt reklam göndermişsiniz. Amacın  reklam yapmak olduğu açıkça ortada."

Bana verilen cevap: "Biz gönüllü olarak (ücretsiz) değerlendirecek mecralara bakıyoruz, reklam için herhangi bir ücret ödemeyi düşünmüyoruz."

Yayınlayan enayi mi? Özenle hazırladığım sitemi/blogumu neden ücretsiz reklam mecrası yapayım ki? Her şeyin bir değeri var. Öyle değil mi?

Reklam kokan, kalitesiz, işin profesyonelleri tarafından yazılmamış, imla ve anlam hatası dolu bültenler ile bedavadan dijital pr yapmaya çalışmak hangi akla hizmet ediyor?

Son zamanlarda halkla ilişkiler ile uzaktan yakından ilgisi olmayanlar bile ajans adı altında pastadan pay almaya başladı. SEO uzmanı çok, sosyal medya pazarlama uzmanı çok, pr uzmanı çok, profesyonel içerik yazarı çok. Uzmandan bol ne var? Peki, az olan ne? Kalite...

Gözlemdiğim kadarıyla bu tür ajansların sistemi kısaca şöyle işliyor: Ajans marka ile anlaşıyor, hatırı sayılır ücretler alıyor. Bültenler yazılıyor ve sonra medya organlarına servis ediliyor. Bültenler haber sitelerine, portallara, blog yazarlarına ulaşıyor. Ajansların gözüne girmek isteyen yayıncılar bültenleri olduğu gibi değerlendiriyor. Ajans amacına ulaşıyor. Bu noktada ufak ve orta ölçekli siteler/bloglar için bir kazanç mümkün olmuyor. Kazanan varsa da  büyük trafiğe sahip siteler. Reklam dolu bültenleri yayınlayan kaliteli ufak siteleri düşünen zaten yok. Burada ciddi bir tıkanıklık söz konusu.

Madem bülten yayıncılığı vasıtası ile reklam yapılmak isteniyor o zaman advertorial içerikler hazırlansın ve belli bir meblağ karşılığı nitelikli sitelerde yayınlansın. Bir nevi tanıtım yazısı alış ve satışı olarak düşünün. Hem SEO hem de online itibar açısından faydalı olacak. Ama kim para verecek ki? Kolay yoldan, ücretsiz tanıtım daha cazip.

Bu sisteme hiç sıcak bakmıyorum. Kazanç olacaksa emek harcayan, güzel şeyler yapmak isteyen ama kaynak sıkıntısı çeken blog yazarları, site sahipleri de kazansın. Blog sahiplerine, site sahiplerine para kazandıracak önerileri peş peşe sıralayanlar neden bunu gündeme getirmiyor?

Bu durumdan ben de şikayetçiyim, konu hakkında "benim de söyleyeceklerim var" diyorsanız yorumlarınızı eksik etmeyin.

paylaşmak güzeldir


7 yorum:

  1. Yine güzel bir yazı teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. İnsanlar basın bülteni adı altında dediğiniz gibi site veya firma tanıtımları istiyorlar asıl olarak. Amaçları herkese karşı övecek hem de hiç ücret almayacak kişiler bulmak. Ama "basın bülteni" sistemini firmalar gerçek olarak kullansa ve kendilerinden gerçek haber niteliği taşıyacak olayları iletseler daha güzel ve faydalı bir sistem olabilir.

    YanıtlaSil
  3. Tam da bu konuda size soru sormayı düşünüyordum,siz de epey dertliymişsiniz.

    YanıtlaSil
  4. Bilgilendirici bir yazı olmuş.Elinize sağlık..Olayın diğer boyutu ise Google; basın bültenini aynı şekilde yayınlanınca aynı yazı çoğu yerde olunca kopya olarak değerlendiriyor ve sıralamaya almıyor..Yada en geriye atıyor!

    YanıtlaSil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Yorumunuz için teşekkürler. Blog yazarlığında başarılar diliyorum. Blog yazarlığı ile ilgili size faydalı olabilecek yazıları bu blogdan okuyabilirsiniz. Yazıyı kaynak belirtilerek paylaşabilirsiniz. İyi çalışmalar diliyorum.

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Medya İstasyonu - Blog Yazarlığı, İçerik Pazarlama, Tanıtım Yazısı, Blog açmak, Haber Sitesi Kurmak, Özgün İçerik Haber Sitesi kurmak ·